Prøv en svensk - det gjør vi i Norge, men det fungerer desverre ikke alltid
.
CIM er enheten som er montert rundt rattstammen og KAN under visse forutsetninger hindre at nøkkel kan vris, dette pga. (ev. manglende) kommunikasjon med rattlås (SCL) og tenningslås (ISM).
I WIS prosedyre for å prøve å "låse opp" et slikt tilfelle som det du nå har, uten skifte av enheter, benyttes Tech2 til utlesing av ev. feilkoder. Der er det igjen en egen prosedyre for forsøk på å løse et slikt tilfelle, under forutsetninger av at Tech2 leser "SCL: SCL ulåst og sikret" og "CIM: SCL ulåst og sikret":
- Ta ut sikring #1 i sikringssentralen (IPEC) i instrumentpanelet;
- Ta ut sikring #2 i sikringssentralen IPEC (har du sjekket denne?);
- Vent i 10 sekunder;
- Montér sikring #2;
- Radér feilkoder;
- Ta ut nøkkelen;
- Vent i 5 sekunder;
- Sett nøkkelen i tenningslåset og kontrollér om nøkkelen kan vris til "ON".
Nå får du jo ikke radert feilkodene i det steget, men om du ikke har kommet videre på annen måte kan det vel ikke skade å prøve dette?
I prosedyren nevnes det ikke når sikring #1 skal settes tilbake
.