Hej jag har en Saab 9-5 Aero 2003, mätaren står på 20.000. För ca 2 år sen och 2000 mil sedan gjordes ett motorbyte då den fick kolvras. "Nya" motorn var en T5 botten som var helrenoverad, med T7 topp. Han som bytte motorn kollade även att turbon såg bra ut. Vevhusventilationen är även uppgraderad. Bilen går bra och piggt och det ryker inget om bilen som det kan göra vid turboras.
Nu har jag har fått problem med att den drar mycket olja och även luktar avgaser och luktar olja om/i bilen. Brukar kunna känna oljelukt när jag kliver ur bilen och avgaser inne i kupen när jag står stilla med den. Finns ett liiiitet läckage på avgassystemet bakom katalysatorn, men tror inte att det lilla kan få det att lukta så mycket.Det finns ingen oljekladd någonstans runt eller under motorn, förutom en droppe vid tråget, det ska åtgärdas men lär inte vara problemet. Dom två sista dagarna har jag kört väldigt lugnt med bilen och då har det varken luktat olja eller avgaser. Kan det vara så att turbon börjar bli dålig? Kan det vara så att det pressas ut olja någonstans som typ droppar på avgassystemet och att det är det som jag sen upplever som avgaslukt i kupen? Vet inte om det är en tillfällighet att det inte luktat olja/avgaser sista dagarna när jag kört extremt försiktigt, mot när jag gasar på vid rödlysen osv. Bor i Stockholm så det blir ju mycket stop och kör.
Någon som har någon ide om vad det kan vara eller vad jag kan börja felsöka/leta efter? Jag är själv inte så duktig på att mecka, så gärna lite enklare förklaring
Tacksam för alla tips