Sen är det alltid kul med en helt ny bil och tanke på att 9-5an är en 20 år design så har det hänt rätt mycket under den tiden Många nya bilar drar sig dock med mycket småproblem, speciellt nyare...Polaren körde en V90cc och påvägen upp till stockholm från gbg så slutade alla högtalare utan diskanterna att fungera...Detta skedde 4 gånger under färden fram och tillbaka.
Kollegans nya V70 läckte olja. Ingen oljesticka finns, bara elektronik, usch! ACn lade av när bilen var nästan ny. Volvoverkstaden misslyckades två gånger innan dom lämnade till AC-verkstad. Det var fler mindre problem dessutom. Skitkul med ny bil eller? Kvalité var något som dom höll på med förr. Nu är det flest finesser som är i fokus.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Skulle säga att det varierar model till model och tillverkare till tillverkare, Polaren kia optima som han köpte ny 2014 har inte haft några problem på snart 4 år och 11 000mil förutom vanliga service väldigt fin bil
Sen har vi min kollega Skoda octavia RS:
http://www.dinskitbil.se/
De flesta köper VAG. Jag förstår inte hur dom tänker. Faktaresistens troligen.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
Sitter vi och påstår att Saab är en driftsäker och felfri bil över genomsnittet?
Jag har nu kört min 9-5 i 40000mil och visst har strulet bromsat upp på slutet men när bilen var ny var den hopplös.
Fredrik J
Ungefär vad den gode Mats Riesel sade igår när han pysslade om min bil - det finns två "huvudgrupper" med saabar där ute:
1. De med eftersatt underhåll som därmed har ett uppdämt servicebehov. Inte ovanligt att dessa servats på en budgetverkstad och fått servicestämplar men att man vid service bara bytt det som skall bytas (olja, tändstift) men inte kollat igenom bilen för övrigt vilket gör ägarna besvikna och skrotningssugna när de kommer till en seriös verkstad och får en lång/dyr lista på saker som behöver fixas.
2. De som haft och fortfarande har löpande underhåll och bara tickar på. Vanligt förekommande i den här kategorin är att ägarna inte vet vad de skulle ha för bil istället och därför fortsätter köra och underhålla sina bilar, vilket gör att dessa sällan är till salu.
Jag (liksom förmodat de flesta forummedlemmarna) känner igen mig i kategori 2. Och rent krasst så har jag ägt bilen i mer än 7 år nu, den passerar strax 20k mil och aldrig blivit stillastående eller fått någon besiktningsanmärkning. Visst, jag har lagat larmsirén, bytt stötdämpare bak (två gånger), torkarmotor, p-sensor, bromsskivor bak, flexrör, tändkassett, grenrörspinnbultar, torkarmotor bak, slipat stålkastare (ett par gånger), handbromswire och säkert ytterligare grejer jag glömt bort... Men det är något som vissa anser är normalt underhåll, andra "bilen är trasig".
Jag har seriöst försökt besvara frågan "vad ska jag ha för bil härnäst?" men det kokar hela tiden ner till att det inte finns några skäl att byta. Jag skulle gissa att det som någon dag tvingar fram ett byte är att den börjar se för risig ut (letar man noga så hittar man rostbubblor både här och där, men än så länge syns det knappt).
Jag är ju lite inne på att byta silversaaben som sambon kör (9-5 sedan 2.0t '99) pga ålder och avsaknad av utrustning, tyvärr känns det nästan som att en nyare 9-5 (2004+) med mer utrustning och kombi är det bästa alternativet, men det är ju just dessa 9-5 som "alla" andra vill ha också..
Annars blir det nog en familjebuss av nån sort, sambon är inne på det men det är svårt att hitta någon vettigt prissatt som är hyfsat billig att äga och ändå har personbilskomfort. ..Hur man än ser på det är 9-5 en oerhört bekväm bil, även jämfört med nya bilar, speciellt lite billigare sådana. (Speciellt för mej som är nästan 2m lång och väger >100 pannor)
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det finns många bra bilar.
Sista årsmodellen av första generationen av XC90 ger massor av bil för pengarna, meckbar och rejäl. Jag har en 2017 modell, helt kass.
Annars är en 9-5 riktigt bra, jag är übernöjd och har egentligen bara hittat en sak som jag inte gillar, rostskyddet, undermåligt, men det ska jag ta tag i.
- - - Uppdaterad - - -
Min frus arbetsgivare har en SAAB 9-5 som ska bytas ut mot något elektriskt.
Den har egentligen aldrig fått någon kärlek, alltid servad men aldrig det där extra som en mekaniskt insatt ägare ger en bil.
Jag har visserligen alldeles för många bilar men kommer att köpa den då alternativet är att den skrotas eller säljs för någon tusenlapp.
Tyvärr var det en diesel, synd, bilen är fundamentalt schysst men jag klarar verkligen inte av dieselbilar.
Jag sörjer fortfarande Saab's konkurs och följande "utförsäljning" av både teknik och patent - angående Diesel så gick tyvärr Saab's egna Dieselmotor i graven tillsammans med resten, en tyst dieselmotor med låga utsläppsvärden hade kanske fått fart på försäljningen och gjort miljökämparna glada.
Jag personligen tycker att 9000 är den bästa modellen även om den är gammal - den är rymlig inuti och har stort lastutrymme trots det inte är en "äkta" kombi, den går hyfsat snålt trots ibland "aktiv" körning och komforten i stolarna är nästan oslagbar. Instrumentpanel som är tydlig och överskådlig där man når alla knappar utan att sträcka på sig - inga mängder med småknappar eller "logiska" skärmar där en ratt med knapp "enkelt" används för att ställa in 1000 inställningar via 300 menyer
Saab 9000 2,3t 98', Saab 9000 A50 2,3T 98'
Kan bara ödmjukt hålla med om 9000 skäl att köpa en premiumvagn
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jag älskar 9000, det är i mitt tycke saabs mest lyckade bil, speciellt de sena modellerna.
MEN.. det går ju inte komma ifrån att det är en ganska opraktisk bil att bruksa idag, de nyaste exemplaren är från 1998? ..det är 20 år sedan.. Delarna börjar bli jobbigare, och dessutom saknar den saker man vant sej vid, exempelvis ESP.
De sakerna jag saknade MEST när jag bytte från 9000CDE 2.3t '96 till 9-5 2.0t '99 var körglädjen, motorn och den genomtänkta förarmiljön, sen saknade jag sätena med, nog för att man sitter bekvämt i 9-5 också, men inte lika bekvämt.
Jag har tyvärr aldrig kört en 9000 Aero nån längre sträcka (bara kört nån kundbil kortare sträckor), men det måste ju nästan vara den ultimata saaben, fullutrustad och av sista årsmodllen (1997 ?) förstås.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Man är född 20 år för sent. Tänk känslan att få hämta ut en sprillans ny blåmetallic 9000 Aero med glaslucka, aldrig någonsin kommer jag att få uppleva en sådan glädje...
Kör BMW M340i -21
Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.
Fredrik J