Det beror ju på milen. Min ng9-5 är försäkrad till 2000. Ng9-3an är 3700 på 2500+ men den är nog halvförsäkrad.
Det beror ju på milen. Min ng9-5 är försäkrad till 2000. Ng9-3an är 3700 på 2500+ men den är nog halvförsäkrad.
Länsförsäkringar är väldigt billiga, faktiskt och bor man inte I storstad så är det väldigt billigt I mitt tycke. Försäkringen är aldrig nått jag ens funderar över vid bilköp.
Min OG9-5 -05 kostar runt 6k per år Folksam, helförsäkring
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Lite mer men lågt ändå, svaret kan ju vara att du 'bor mitt i skogen'. ;-)
Till mitt garage: Garaget
Japp, undvik storstäder så är försäkringen fantastiskt mycket billigare, och se till att bli över 40 också
När jag flyttade från Malmö innerstad ut hit sjönk mina försäkringar till typ hälften.
Ni vet att tråden är från 2007 som Martin (Monte) väckte upp igår?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
... och Saabar
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Länsförsäkringar har så alltid varit billigast när jag har kollat och det gäller inte bara bil, även hemförsäkring t ex.
De har också varit bra och göra med om det väl varit något då man kan prata med en lokal handläggare på ett lokalkontor istället för någon 40mil bort över telefon.
Det är inte åldern utan skicket och innehållet som räknas både på fyrhjuligt och tvåbent!
kul med lite aktuella priser.
Jag undviker länsförsäkringar efter att dom hanterade ett skadeärende helt horribelt dåligt (fick mina pengar först efter att jag ljög och påstod att jag pratat med advokat och skulle stämma dom.. då fick jag dom jävligt snabbt dock, men det var ju ett år efter incidenten)
Det verkar som att både 30 och 40 år är någon slags gränser då försäkringen sjunker, tror även det finns flera "X år med körkort" gränser.
Jag blev nästan lite chockad när nån försäkringshandläggare sa att jag var "lågrisk" som boende på landet, 40+ och körkort 20+, dessutom skadefri (då, nu har tyvärr min sambo sabbat det), i mitt sinne var jag fortfarande högrisk-ungdom
En lite märklig sak är att man man halkar ner på den där riskbedömningen verkar det som att skillnaden mellan lågrisk och högriskbilar försvinner, eller iaf krymper, när man var ~20-25 så var det en ENORM skillnad beroende på vilken bil man köpte, idag skiljer det väldigt lite i premie mellan en 9-5 med 2.0t och Aero för mej exempelvis.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Angående ålder så sjunker premierna när man är runt 40 men stiger sedan strax igen när barn börjar låna bilen. Har man barn med körkort brukar man väl ofta skippa "max 25år"? Annars kan man ju inte ens få hjälp med skjuts. Skulle tro att man kan se en liten peak i skadefrekvensen 45-50 beroende på det men jag vet inte. Bara en känsla.
Fredrik J
mioh: Innan var en Aero mycket dyrare, idag skiljer det en tjuga eller nåt mellan min 2.0t och min 6 år nyare aero. Dock har du en poäng där, det beror på att allt är statistikdrivet, en dyr bil kommer alltså att vara billig i försäkring till en början då inte högriskköpare har råd att köpa den.
Jag minns när jag uppgraderade från en japansk sportbil till en nyare version av samma modell, den var 10ggr dyrare i inköp, sju år nyare, lättare och en hade 60hk mer.. resultat ? ..försäkringen sjönk brutalt, tanten på försäkringsbolaget förklarade det med att den var så ovanlig att den inte förekommit i någon olycka än, den äldre bilen förekom ofta.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
åker man saab och bor bra till och inte har nytaget körkort så kan man med fördel kolla på svedea. För vår del var det typ 40% billigare på vår vivaro och nästan lika på saaben men där missade jag förfallodagen med nån månad så det blir byte nästa år istället. (jämför med LF då.
När jag bodde i stockholm innerstad så var gjensidige klart billigast på båda saabarna jag ägde, sen flyttade jag ut på landet och då var dom nästan dyrast..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01