Hej peeps!
Ny på forumet, rätt så ny på Saab och bil men inte helt lost gällande meckande eller funktioner i bilen.
Har införskaffat mig en otroligt fin Saab 9-3 (OG) 2001 Aero för lite över 6 mån sen. Har kört och lånat bilen under somrarna de senaste två åren.
Sen jag köpt den har jag renoverat den en del, ja jag sa att den var fin men det var lite saker som alltid slogs ned på från besiktning, eller snarare ett varningens tecken och den behövde piffas till lite, så att säga hehe
Vad som är gjort på bilen:
Nya bromsar från Brembo (skivor, borrade) samt EBC GreenStuff från Getech med HEL stålomspunna bromsslangar.
Nya bromsledningar till båda bakbromsarna. (Slogs ned på i två års tid med rost vid fattningen).
Nya H&R-fjädrar med KONI-dämpare (ställbara) runt om = sänkt ca 30mm. (Slogs ned på "trött" och läckande dämpare vä fram).
Powerflex-bussningar(sport ej extreme) runt om.
Fjäderbensstag från GenuineSaab (egenimporterad)
Styrväxelklämma från GenuineSaab (egenimporterad)
Short Shifter från GenuineSaab (u get the drift here)
Ferrita avgassystem (3" från turbo till kat sen 2,5" resten, två dämpare)
Motor helrenoverad:
Smidda Wössnerkolvar 90mm
Diffbroms från Quaife
SPEC Steg 2+ koppling
Ny växellåda FM55507
"Kobra" Inloppsrör T7 Aero
Vattenlös kylarvätska - Evans Power Coolant
Ny bränslepump från Racetronix 251 l/h
Uppgraderad turbo TD04HL-19T
Nya spridare 750 cc (anpassade för E85)
Steg 6 Biopower
Well nu börjar listan sina, allt detta är antingen fixat själv eller fått hjälp av Maptun i Örebro.
Nu till varför jag ens lägger upp detta inlägg:
Innan jag bytte bromsarna på bilen var de i sisådär skick. De konditionerades men jag var inte nöjd, ville ha nya. Problemet jag såg med de gamla (tyvärr ingen bild) var hur nötta de var. De hade liksom en kant högst upp/längst ut på skivan som var väldigt rostig. Så, jag bytte allt runt om och var jättenöjd. Passade även på att byta bromsoken runt om, måla de svarta och jag kände att jag fick typ 25 extra enhörningar under huven, men nu när vintern kommit och jag inte riktigt ställt bilen på förvaring, har jag börjat märka ett problem med de nya bromsarna. Beläggen tar tydligen inte hela vägen ut på frambromsarna samt inte hela vägen in på bakbromsarna (det går dock att se om man bara kollar på hur bakbromsarna ok sitter runt skivan).
Min fråga är, finns det något man kan göra för att komma åt hela bromsskivans yta? Jag tittar på andra bilar, nya som gamla där hela bromskivan blänker fint pga. välvårdade bromsar men min bil ser förjävlig ut med rostbelägg längst ut på de annars nya och välmotionerade bromsarna jag har. Ska man kanske lägga pengar på ett par från Maptun med 4 kolvar för att komma åt hela skivan? Jag trodde blint på att de gamla skivorna var så slitna pga. beläggen var slut men icke sa nicke.
Ledsen för det långa inlägget, hoppas någon känner till och kan bromsarna på og9-3 (kunde tyvärr inte hitta något annat inlägg om detta problem).
image1 (2).jpg