Vad sitter motoroljefiltret på en TTiD? Samt tas det ovan ifrån eller underifrån?
Vad sitter motoroljefiltret på en TTiD? Samt tas det ovan ifrån eller underifrån?
Det sitter ovanför hö drivaxel och tas underifrån
//Andreas
Sport eller Comfort
1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
2004 9-3 2,2 TiD
Okej, tackar. Då innebär det att man först måste lossa/tabort plastsjoket som TTiD har under motorn.
Det stämmer bra...
Och om du inte vill ha en massa olja på drivknuten så rekomenderar jag en slang som du sätter i avrinnings röret som sitter på oljefilterhuset.
Och även att du "delar" på en gammal oljeflaska som du lägger på drivknuten så du kan avleda oljan som kommer att börja rinna när du lyfter bort oljefilterlocket.
Ett litet tips bara så här på en lördag
// Andreas
Sport eller Comfort
1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
2004 9-3 2,2 TiD
Jag tackar, kan vara bra att veta för framtida oljebyte. Idag handlade det om att montera ett GS 3-punkts subframestag på TTiD. På Aero V6 som jag gjorde igår var det ju bara pang på, inget i vägen. Men på TTiD så sitter ju det där stora plastgrejset i vägen. Så frågan var om jag skulle montera staget ovan eller under detta. Det blev ovan, så plasten går att skruva bort & lyfta ner precis som normalt.
Låter som att du gör det jobbigt för mig på framtida servicar Fredrik
Känner du någon skillnad med stagen? Tänker att 9-3an är ganska stabil från början.
9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009
http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)
Nått ska du ju ha å göra
Det var just därför jag ville försäkra mig om var oljefiltret sitter. För i.o.m. att jag nu ordnade så subframestaget hamnade ovanför plasten, så går det att skruva ner den som vanligt med hjälp av de 6st 6-kants skruvarna som håller plasten på plats. Således bör man komma åt det mesta. Skulle staget vara ivägen så är det 3st 8mm insex.
Om det märks någon skillnad. Svår fråga, jag har i det närmaste inte kört med 9-3 bilarna mer än in & ut ur garaget när jag mekat nu under semestern , samt under sommaren så har det mestadels i år använts 9-5 eller gammel SL. Så det har mest varit torrsim sedan staget monterades. I.o.m. det varit så lång tid mellan körningarna så kan jag ha svårt att bedöma stagets direkta inverkan. Men det återstår att se nästa vecka när den vite börjar rulla igen. Amerikanarna som har dessa brukar ju dock hylla dess inverkan. Nu har jag ju så många andra chassie fixar, men många bäckar små...
Sitter staget bara med tre st M8?
95Aero ///Mackanized
2005 - BioPower - 305 hk
3st mutternitar in i subframe (ytterdiameter ca 12-12,5mm på dem) & sedan 3st insex med 8mm insexskalle. Diametern på gängan har jag inte mätt.
Sånahär monterade jag i subframen
http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=890
Vad fyller staget för funktion?
95Aero ///Mackanized
2005 - BioPower - 305 hk
Stabilisera upp subframen så den inte ska flexa. Håller hjulvinklarna i schack vid "svängande".
Tre M8 dragna i popnuts klarar ju inga enorma krafter direkt, gör det verkligen nån skillnad?
95Aero ///Mackanized
2005 - BioPower - 305 hk
Den sitter ganska bra. Ska väl som ett fjäderbensstag bara ta upp lite mindre rörelser & sidokrafter. Så det klarar det säkert. Motsvarande som sitter original på cabbarna är väl av "plattjärn" & något mindre vridstyvt. Vet dock inte hur det är infäst, men troligen på något liknande sätt.
Korgmutter känns ju inte stabilare än nitmutter, om det är den vanliga traditionella korgmuttern.
Har du EPC art.nr på originalstag samt korgmutter & skruv?
Olika stag för olika motorer? Eller olika drivlinor så som FWD vs. XWD? För då är det väl FWD V6/TTiD/R4 som jag var mest intresserad av. Även om jag nu inte behöver något.
Ja. För B207 och B284 heter staget 12 805 522 och för Z19 heter det 12 764 825.
XWD finns inte med som parameter för val. Fanns cab med XWD?
Korgmutter: 24 431 684
Skruv: 11 900 186 och 92 153 206. Utan närmare förklaring säger EPC att det är fyra eller sex av det första numret och 2 av det andra. Mycket oklart.
Dessutom finns det en extra bussning för cabben som används av stagets fjärde fästpunkt, 12 831 240.
Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)
Tack!
Det var ju viss skillnad på utförandet.
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/12805522/
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/12764825/
Å jämför man dem med GS 3-punkts
http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=270