Var och tittade på en 900 Turbo -95 idag och jag tyckte kopplingen var
väldigt trög. Nästan som på min gammla 240 med race koppling.
Är den sån på just turbo modellen? Kan inget om Saab i övrigt.
Mvh Alex
Var och tittade på en 900 Turbo -95 idag och jag tyckte kopplingen var
väldigt trög. Nästan som på min gammla 240 med race koppling.
Är den sån på just turbo modellen? Kan inget om Saab i övrigt.
Mvh Alex
Kan vara kopplingsvajern som hoppat ur läge, så var det på min. E du händig fixar du det själv.Ursprungligen postat av AlexP
Mvh//Chrille #4977 Tidigare: Saab 900 T8 -84, Saab 900 Talladega -97
Nu: Volvo 940 Turbo -95
Oftast räcker det ej med att byta wire. Måste byta komplett koppling.
Ok så det är wire på den? Trodde det var hydraulisk..
Det låter som att det är ett ganska vanligt problem? eller?
Har du riktig otur räcker det inte med att byta kopplings vire utan då måste även (gummiboxarna) på tryckarmen bytas så var det på min 900NG.
H\\Johnny
Nej, hydralisk koppling kom på den sista modellen av ng900.Ursprungligen postat av AlexP
Dom flesta som trimmar bygger om till hydralisk, för orig. wire-koppling
är inte känd för att vara bra. Dålig känsla och ryckig.
Mvh
Det är ganska ofta hylsan som håller urtrampningslagret som kärvar mot sin styrning. Trist eftersom man får ta ner lådan för att fixa det, billigt å andra sidan eftersom det räcker att göra rent och smörja upp delarna igen.
Ok, tack för svaren. Köper den nog ändå. Blir min första Saab (har bara haft Volvo tidigare).
www.northrace.com
grattis till ny bil om det blir den, å välkommen till en bättre värld...Ursprungligen postat av AlexP
ett tips är att bygga om till hydralisk, nyss gjort det själv...trodde inte innan att den skulle bli såå mkt lättare som den blev!
Opel Vectra 1,9 CDTI -08
Audi A4 Avant TDI Quattro -08
Jag håller också på att bygga om till hydralisk koppling en del jobb men det kanske är värt besvären då? hadde iofs inget val när min låda rasade men men thats life.Ursprungligen postat av tele
Wirekopplingen på ng900 är hårdtrampad, speciellt jämfört med Volvo-kopplingar, även när den är fullt frisk.
All makt åt Thengil!
trodde oxå min pajjat...hittade en 9-3 -01-låda till bra pris...ombyggnad blev ett måste men det var iofs ändå planerat!Ursprungligen postat av saab_coupe
det visade sig dock att felet kvarstod när bilen var ihopplockad igen...felet visade sig vara "navet" i lamellen...dom 4 "pinnar" som tycker på fjädrarna hade gått av...
men men...inget ont som inte har ngt gott med sig...så nu lite fattigare vet jag iaf att lådan är bättre å nästan ny, ny lamell, hydralisk koppling...ja, det känns som en helt ny bil!! hehe
Opel Vectra 1,9 CDTI -08
Audi A4 Avant TDI Quattro -08
Tja grabbar, va och tittade på en saab 900 2.0t '97 idag. Och som ni diskutera här så va kopplingen trögare än jag normalt är van vid men efter ha kört en stund tyckte jag att man vande sig. Och jag har hört att kopplingen är något trög med wire. Då är frågan. Hur trög är den när det troligen är något som inte står rätt till? Dom hade bytt wire på den för 3 år sedan. Kan även tycka att den tog rätt långt ner.Ursprungligen postat av Marcus J
Mvh, Anders
/ Saab 900 2.0T '97 / 17" 3-Spoke Double /
[quote=änders]Tja grabbar, va och tittade på en saab 900 2.0t '97 idag. Och som ni diskutera här så va kopplingen trögare än jag normalt är van vid men efter ha kört en stund tyckte jag att man vande sig. Och jag har hört att kopplingen är något trög med wire. Då är frågan. Hur trög är den när det troligen är något som inte står rätt till? Dom hade bytt wire på den för 3 år sedan. Kan även tycka att den tog rätt långt ner.Ursprungligen postat av "Marcus J":2hfui2il
Mvh, Anders[/quote:2hfui2il]
svårt att säga hur hurd eller mjuk den SKA vara!
anledningen att den tar långt ner är ganska säkert pga att självjusteringen inte funkar, ganska hopplöst att hålla på med...inte ens SAAB fick ordning på min justering!
så mitt tips är att bygga om till hydralisk så fort som möjligt!
Opel Vectra 1,9 CDTI -08
Audi A4 Avant TDI Quattro -08
tack för svar, att bygga om till hydralisk är det svårt om man är mindre duktig på att mecka? Har ju inte tummet mitt i handen direkt är möbelsnickare så finskänsla har man ju. Men måste man riva ner växelåda osv då? Finns det nån guide? Såg att delarna går på runt 3500:- från speedparts.comsvårt att säga hur hurd eller mjuk den SKA vara!
anledningen att den tar långt ner är ganska säkert pga att självjusteringen inte funkar, ganska hopplöst att hålla på med...inte ens SAAB fick ordning på min justering!
så mitt tips är att bygga om till hydralisk så fort som möjligt!
/ Saab 900 2.0T '97 / 17" 3-Spoke Double /
Men sen är ju verkligen frågan om nått verkligen är fel eller om det är du som är invand med en annan bil?
Att byta ut halva bilen utan att nått egentligen är fel känns lite dumt.
föresten att den "tar långt ner", menar du att den tar tidigt liksom?
Av de bilar jag kört tycker jag generellt att kopplingen på 900 (i alla fall min) tar tidigare än på 9000, betydligt tidigare än på Volvo 240 och ljusår mycket tidigare än på Merca. (Brukar bli lite lamellslir första växlingarna när jag lånar föräldrarnas E-klass från -99 för den tar kopplingen enormt långt upp på.) (Men det ska ju vara ett tydligt dragläge i alla fall, inte att den börjar ta direkt från botten utan i alla fall en bit upp)
Så jag skulle råda dig att prova en vecka eller så om det inte uppenbart är någonting som är fel, alternativt åka in på saab och be de "känna" på kopplingen.
Sen kan du naturligtvis bygga om till hydraulisk ändå, om du känner för det. (Det blir ju bättre med det naturligtvis).
För övrigt: Välkommen! (Köpte du bilen eller? *nyfiken*)
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Bytte precis kopplingsvajer på min saab 900 -97. Innan hade kopplingen varit trög och det var trögt att få i växlar. Nu efter jag hade bytt så kändes kopplingen trögare än tidigare. Vad kan det vara för fel?
Någon skarp böj på vajern?
2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
Ford Mustang GT årsmodell 2006
Nä det tror jag inte men jag hade glömt lägga på den här fjädern som ska va på pedalen. Kanske är det de?
Ingen som vet vad det är för fel? Jag har fått på fjädern på pedalen. Jag har prövat att spänna och släppa på vajern men det är lika trögt andå. Det är en vajer man kan justera själv. När man trampar ner pedalen hör man ett gnällande ljud som det verkar komma från kopplingsarmen. Hoppas någon kan hjälpa mig nu!