Ursprungligen postat av slipztream
är det luftmassa även på me9? Trodde det var något med moment
Ursprungligen postat av slipztream
är det luftmassa även på me9? Trodde det var något med moment
Saab 9-3 Aero 2.8t 2007 http://www.garaget.org/Jimb3n
Egentligen ingen alls?Ursprungligen postat av psychiC
Som sagt, kan vara ute på djupa vatten, men hade för mig att jag läst något om att det landade på dessa siffror på ett ungefär. Kanske är ett medelvärde, där man ändå ser i vilken storleksordning ökningen är på en och samma bil/plats/tid...?Ursprungligen postat av Göran Larsson
Mvh
Jon
Chevrolet Corvette C6 Z51 Aut med lite godis. -06
SAAB 9-3 Aero SC Aut 2.8T Maptun Steg 1. -06
Can Am Spyder RS-S SE5 med HMF kit - 10
Panthera X -11
Slängde på sommarhjulen igår och passade på att klocka bilen nu när det finns lite mer grepp! 6 grader, plan väg, 20L 95 oktan i tanken och 17" sommardäck. Är övertygad om att det går att kapa lite till på denna tiden med 98 oktan i tanken och lite högre temperatur i asfalten!
Mätt med Racelogic.
0-100: 6,4s
0-160: 14,3s
201m: 9,65 / 131km/h
402m: 14,57 / 161km/h
MVH
Jon
Chevrolet Corvette C6 Z51 Aut med lite godis. -06
SAAB 9-3 Aero SC Aut 2.8T Maptun Steg 1. -06
Can Am Spyder RS-S SE5 med HMF kit - 10
Panthera X -11
Hej,
Hur går den 100-150 100-200 km/h ?
Utifrån slutfart mm så verkar den gå som den skall
Mvh
Senast redigerat av Moderator den 2021-06-18 klockan 15:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Gjorde ingen isolerad 100-150 repa idag, men tidigare i vinter med 16" dubbdäck fick jag tiden 5,9s. Ska göra fler och mer seriösa mätningar så fort jag fyllt tanken med 98 oktan och tar mig ut till lite bättre vägar...detta var på vägen till pizzerian idag
Men är väldigt nöjd med prestandan och framför allt karaktären! En trevlig bil för vettiga pengar! Ska dock bli intressant att jämföra tiderna med sommarbilen sen när den kommer ut igen!
MVH
Jon
Senast redigerat av Moderator den 2021-06-18 klockan 15:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Chevrolet Corvette C6 Z51 Aut med lite godis. -06
SAAB 9-3 Aero SC Aut 2.8T Maptun Steg 1. -06
Can Am Spyder RS-S SE5 med HMF kit - 10
Panthera X -11
Trevliga tider! Borde bli lite bättre med manuell?Ursprungligen postat av Holm
Jo de blir fler kusar till hjulen, ska kan man bara spaka så borde de gå å köra snabbare tider.... men de gäller ju å spaka rätt med
På bilden nedan kan du se repan, det är inte mkt man ser av växlingarna i automaten.
https://lh6.googleusercontent.com/-mMey ... /0-160.jpg
Senast redigerat av Moderator den 2021-06-18 klockan 15:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Chevrolet Corvette C6 Z51 Aut med lite godis. -06
SAAB 9-3 Aero SC Aut 2.8T Maptun Steg 1. -06
Can Am Spyder RS-S SE5 med HMF kit - 10
Panthera X -11
SÅ!
Igår återställde vi bilen till orginal och drog några repor. Sedan tanka vi upp bilen med BF98 och ladda i steg 1 igen och även kasta i maptuns insatsfilter.
NU känner vi den känslan som många snackar om vid olika steg "blev en helt ny bil".
Så "problem" löst :-)
Skoj att höra!
Senast redigerat av Moderator den 2021-06-18 klockan 15:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Chevrolet Corvette C6 Z51 Aut med lite godis. -06
SAAB 9-3 Aero SC Aut 2.8T Maptun Steg 1. -06
Can Am Spyder RS-S SE5 med HMF kit - 10
Panthera X -11
Nu blir de väl sista lyftet av denna tråden för min delUrsprungligen postat av Aero++
Men här kommer iaf mätvärden från dagens test, nu med 98 i tanken!
Mätt vid 13 grader C, Plan väg (1m fall på 830m), 17" sommardäck, 98 oktan ca. 25L.
Mätt med Racelogic:
0-100: 6,4s
0-160: 13,7s
0-200: 22,7s
201m: 9,61s / 132km/h
402m: 14,46s / 164km/h
Tider ur samma svep
100-150: 5,7s
100-200: 16,3s
Chevrolet Corvette C6 Z51 Aut med lite godis. -06
SAAB 9-3 Aero SC Aut 2.8T Maptun Steg 1. -06
Can Am Spyder RS-S SE5 med HMF kit - 10
Panthera X -11
Lyfter denna tråd om steg 1 optimering för B284. Funderar på att optimera min automatare till steg 1 med Nordic eller Maptun, men har inte riktigt tryckt på avtryckaren än.
Upplever ni som kör steg 1 på B284L att trottelresponsen är förändrad med steg 1? Görs det något åt denna parameter vid optimering? Vet inte om det överhuvudtaget är möjligt på motorn i fråga i och för sig, eftersom det väl kräver att man har trottelstyrningen fly-by-wire, själv lite osäker på hur detta ser ut på våra gamla Saabar.
Tack på förhand
Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994
Är bilen i fråga manuell eller automat?
Jag har hört lite klagomål på automatväxlingar efter ST1 uppgradering.
I princip alla saabar från runt år 2000 har drive-by-wire och därmed kalibrerbar trottelrespons.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Körde steg 1 på min förra B284 cab automat , dock från Maptun, kan bara varmt rekommendera det!
Jag behövde dock byta till denso stift som jag justerade luftgapet på för att få bilen att leverera utlovad effekt. Var även tvungen att byta någon tändspole som var dålig vilket märktes av efter trimmet.
Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
Mercedes SL500 R230 -02
Maptun utan tvekan på b284!