Har tänkt byta fjädrar på min 9-5 Aero kombi hur är tillvägagångssättet?
Har bytt på en 850 T5 innan är det lika enkelt?
Har tänkt byta fjädrar på min 9-5 Aero kombi hur är tillvägagångssättet?
Har bytt på en 850 T5 innan är det lika enkelt?
Saab 9-5 Aero SS -04
Saab 9-3 Aero SC -08
Mercedes E55 AMG - 06
Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94
Här finns bra beskrivningar,
Bak http://photo.platonoff.com/Auto/2007...ar_Suspension/
Fram http://photo.platonoff.com/Auto/2007...nt_Suspension/
Använde mig själv av dessa beskrvningar då jag bytte bak, har dock inte bytt fram ännu.
//
Uffe
Tackar men finns det inget fjädersätesgummi på Saab som de gör på Volvo? ( dom som alltid blir dåliga och för oljud)
Saab 9-5 Aero SS -04
Saab 9-3 Aero SC -08
Mercedes E55 AMG - 06
Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94
Du menar mellan fjäder och fjäderskålen?Ursprungligen postat av sku
Där finns det inget.
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Fick körförbud på besiktningen då fjädern på vänster fram gått av. Tänkte byta fjädrar själv då det ser rätt enkelt ut. Frågan är om man bör byta stötdämparna också eller om det räcker med fjädrarna? Det är en Saab 9-5 från 2007 med 24000 mil på mätaren.
Jag skulle ha byt stötdämpare också, garanterat och lämnar du bort jobbet så är det ett måste. Det tillkommer även ett obligatorisk byte av fjäderbenslager
Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995
Nej
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Det övre fjädersätet kallas konstigt nog stödlager men på Saab är det en en massiv plåtbit utan något lager eller gummi som t ex Volvo V70 har. Fjädersäte är väl en bättre benämning på den "plåtbiten". Radiallagret som sitter längre ner på fjäderbenet behöver ibland bytas.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
hur menar du nu? Själva rullagret sitter ju ihop med övre fjädersätet/topplagring kalla det vad du vill. Man kan köpa det komplett med lager och man kan köpa löst lager om man vill.
Iofs en meningslös diskussion och dumt att haka upp sig på terminologin men både i WIS och på andra ställen är den del som kallas "stödlager" en "passiv" metallbit som inte innehåller någon rörlig del. Lagret som gör att fjäderbenet kan röra sig kallas för og9-5 och og9-3 radiallager och för ng9-3 kullager.
Jag gjorde för länge sedan misstaget att köpa "stödlager" till og9-3 i tron att det var de som orsakade missljud. En reservdel utan rörliga delar är inte ett lager i min värld.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Stämmer bra. Riktigt bra av Saab tycker jag att själva lagret ligger löst mellan plattorna, och kostar endast 150kr st. Fjädern vilar också emot gummi upptill som sitter ihop med damasken.
Löst lager är det för övrigt många bilar som har , inte direkt bara saab.
Var köper man lösa fjäderbenslager till ng9-5?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Har du provat Maptun?
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Om inte saabnissarna har så finns det garanterat hos vanliga reservdelsfirmor. Inte ens original är särskilt dyra.