Vevhusventilationen på B204L (ng900) består ju i nippeln på ventilkåpan från vilken det går 1 slang med backventil till insuget, efter spjäll, och en tjockare slang som går till röret som slutar i banjoskruven på turbon, före kompressorn.

När turbon laddar stänger backventilen och eventuellt övertryck i vevhuset åker ner till turbon, sugs in där och vidare in i motorn.
Vid låglast däremot så sugs vevgaserna in i insuget via backventilen som då är öppen.

Min fråga är, vid låglast, suger inte motorn i sig mer luft än tänkt den vägen, via anslutningen vid turbon? Varför funkar det, medan man får Check Engine på grund av mager blandning om någon annan slang hoppar av på den sidan spjället?

En förklaring jag kan tänka mig är någon form av sugverkan från turbo/insug som motverkar, men då skulle ju å andra sidan aldrig vevgaserna åka in genom den tunna slangen vägen och förbrännas varvid den slangen skulle vara verkningslös.
Om så är fallet skulle ju också slangstumpen mellan nippel och rör ner mot turbon vara av största vikt, för om den läcker kommer den suga luften genom nippeln och in i motorn och CE tändas, något jag dock aldrig sett.
Kanske är backventilen av yttersta vikt att den öppnar vid rätt undertryck så det bara sker ibland och inte hela tiden?

Ja, det var väl nått att bita i?