Hej!

Jag är ny på detta forum och vill inte göra bort mig. Mina allmänna bilkunskaper är begränsade men jag har ett begynnande intresse. Jag har sökt men inte lyckats hitta någon tråd med samma fel som mitt så jag väljer att starta en ny.

Jag har nyligen köpt bilen i sign från en handlare (13300 mil). När jag skulle provköra den var den svårstartad. De fick ta fram "starthjälpare" för att få igång den. "-Den har stått med dörrarna öppna och ljuset på i bilhallen så batteriet är nog lite urladdat." var kommentaren, inte otroligt i mina öron.
När jag 1½ dag senare hämtade den så startade den men nog fick startmotorn lite lite kraft från batteriet lät det som.

Nästa morgon när jag skulle till jobbet kunde jag inte få igång den. Startmotorn gick men den tände inte korrekt. Ett par tändningar för att sen dö. Flera försök gjordes med samma resultat. De gånger den tände så tände den inte "rent" utan "bluddrade", och orkade inte igång riktigt. Jag gissade på att batteriet var felorsaken.

Jag fick firman att åka hem till mig och hämta bilen, de fick igång den mha startkablar från deras bil. De bytte ett vakuumrör som var ett hål i och sa att generator laddade och att batteriet var i gott skick. Den startade direkt när jag hämtade den och morgonen därpå men när jag skulle åka hem från jobbet senare på eftermiddagen så var felet tillbaka. Jag fick startat bilen mha startkablar från en kollega.

Igår mätte jag batteriet när det var monterat (efter att bilen stått still ett par timmar). ~12.5V blev resultatet och ca 14.5V efter att jag startat bilen. Jag tog ändå ur batteriet och laddade ett par timmar. Jag kontrollmätte efter att det fått stå i frånkopplat 6 timmar och då låg det på ~12.7V. Väl i bilen startar den som den ska, men startmotorn går fortfarande lite trött. Efter ett par minuters körning så vill jag rekalibrera ACCn (vilket ska göras efter batteriet varit urtaget (tryck AUTO + OFF)), jag får felkod "1 22", jag har inte fått felkod innan batteriet plockades ur. Dörrarna låser heller inte som de ska mha låsknappen mellan stolarna. Efter ytterligare 30 minuters körning testar jag igen. Denna gång får jag ingen felkod på ACC och dörrlåset funkar som det ska.

Vad kan felet vara? Är det batteriet trots att det mäter som jag tror att det ska mäta eller är det nåt annat? Batteriet är ett GM original, 60Ah (är inte det lite klent när man har så mycket utrustning som min bil har??).

Tillägg: Vid tiden har det varit strax under nollgradigt (i GBG) och jag är osäker på om det varit bensin eller E85 i tanken, den hade halv tank när jag hämtade den. Jag har försökt köra med så lite el på som möjligt för att belasta batteriet så lite som möjligt.

Hoppas på svar från alla duktiga forumsrävar!