Tar upp ett kul gammalt ämne igen

Funderar liksom många andra på IC uppdatering och har kommit fram till att dubbla 9000 (ihopsvetsade med nya gavlar) är ett prismässigt vettigt alternativ.

Räknar med en effekt på max 300hk och har inga planer på mer uppgraderingar av hårdvaran.

Läser man lite olika trådar här i ämnet får man klart för sig att det finns många olika teorier och "sanningar" i ämnet, varav vissa är ganska motsägelsefulla...

Hursomhelst lär man sig snabbt att en nyare 9000 IC är bättre än en gammal rent flödesmässigt, för det ser man på anslutningarna, så långt är jag med också.
Läser man vidare får man reda på att nyare IC har "flimmerhår" i cellpaketen som tydligen är jättebra, så det är nyare IC man ska satsa på.
Däremot finns det även uppgifter om att även de tidiga cellpaketen har "flimmerhår", men de är trots det sämre av någon anledning

Tittar man på begmarknaden för 9000 IC´s finns det tämligen gått om den äldre modellen medan den nyare är mer sällsynt och framförallt skiljer det en hel del i pris.

Frågan jag ställer mig är då om det äldre cellpaketet verkligen är så dåligt att det inte är vettigt att använda 2st ens till måttliga 300hk ?

Ett annat alternativ är givetvis att jämföra med ett cellpaket från en lastbil som också ligger i rätt prisklass.

För min del går det fetbort att köpa en ny KJ...

Synpunkter önskas !