Hej, är på g att ställa på min SAAB 900 SE 5D 2.0 TURBO (ChassinummerE55N0W2019383) men hittar inte den enda orginalnyckel som jag tidigare haft. Har kontaktat SAABverkstad som föreslår att byta hela eletroniken för drygt 9000:-. Då bilen inte ens är värd det är det inget alternativ. Dock trodde en på verkstaden att det kanske inte fanns startspärr i min bil då det tydligen infördes 1998. Jag köpte därför en nyckel på mitt Regnr, men jag får inte i gång bilen, den tänder inte. Betyder det att det finns startspärr i bilen? Hur går jag nu vidare, går det att koppla ur startspärren för att kunna använda den nyckel jag har köpt? Har förstått av denna tråd: viewtopic.php?f=3&p=1947874 att det finns något som kallas TechII som avkodar/tar bort startspärren, men funkar det utan orginalnyckel, dvs att jag bogserar bilen till en verkstad för programmering med TechII?

Jag har inget behov av att ha larm på bilen utan hoppas att det går att använda bilen utan larmdosa, bara med min nya nyckel. Tacksam för svar.

/David