Ja, varför inte lägga upp en projekttråd på senaste projektet?
Bilen ifråga är en 9-5 Kombi -00 som jag köpte sommaren 2009, just efter att jag blivit arbetslös, den råkar lida av noll och inte kompression på en cylinder (och tuffar som ett gammalt koleldat ånglok i oljepåfyllningen)
Den är riktigt bra utrustad i övrigt, Aeropaket, träpanel, TCS, Skinnklädsel, Sportratt, elvärmt baksäte, stora stereon, typ det mesta utom taklucka, eljusterade stolar och automat helt enkelt.

Just efter att jag köpt liket, så köpte jag en motor på en skrot, det blev en B204 från en 9000 2,0t -98 som gått hela 10900mil
men sen har det stått stilla pga tidsbrist, sen pengabris, och sen motivationsbrist för att slutligen hamna på en kombo av tid OCH pengar...

men nu har jag hittat motivationen, en lucka i planeringen, i form av jullov, och en deadline i form av en besiktningstid den 5 Januari 2011... mest troligt också en enkel resa till Halmstad, men det får framtiden utvisa, annars får det bli flyg ner igen






Liket i all sin "prakt"






Nya motorn: B204E från 9000 2,0t -98. 10900mil!




B205E donator-motor, ska släppa till tråg, gavelkåpor och lite annat smått och gott

I princip det enda som hänt på bilen är att jag har använt den som mall till en prototyp till 3" avgassystem som jag byggt till EXD. Väntar i dagsläget på ett provex för att verifiera passformen.

Hursom så är min plan att fixa i ordning motorn så den är i princip helt klar, för att sedan riva ur originalmotorn och hiva in den nya, detta pga. att den i dagsläget är körbar (men utan kompa på en burk och numera också avgassystem)

Tänkt koncept då:

Motor: B204 med ny transmissionssats, ny toppackning, T7 kåpor och tråg, senaste vevhusventilationen.
Antingen ett omsvetsat T7-insug, eller ett ng900 T5-insug modifierat för spjällhuset, inte bestämt ännu.
EXD Custom toppbultar.
TD04-16t kortnos med #5 avgashus."Kungscobran".
Siemens Deka 630cc spridare, EXD Custom bränslepump.

Sen hade jag tänkt fortsätta med min stil gällande motorrummet... Här följer några bilder från min gamla 9-5 Aero och min gamla 9-3 Aero.




Så något liknande blir det även på denna bilen, funderar på Lightning blue (viggen blå), Ferrari Rosso Fiorano (samma som på 9-5 aeron) eller nått annat.

Programvara: T7 suite, med biopower-funktion. (måste ju gasa i från Folke_ så han också får en anledning att spåra ur )

Koppling: vi får se, beror på Henrik.

Chassi: till att börja med så blir alla bussningar i fram och bakvagn utbytta till polyurethan från EXD Custom, såsmoningom så skulle det vara Fint med Coilovers (EXD kanske?)

Bromsar: Original uppfräshade till att börja med, men vore ju skojj med Aero ventilerade bak, och nått biffigt fram (EXD?)

Fälgar: Det blir 17" från 9-3SS Vector, dom behöver en hel del kärlek, men vad gör man inte som fattig student?



Invändigt: Jag har en helskinninredning från en -06 Vector som jag tänkte montera, sen så ska det in andra högtalare, en liten bompalåda och ett "mediacenter" typ en svart låda som har 2xAUX, USB och lite andra finesser, som man kopplar till antenningången på stereon, fungerar ganska bra.



Utvändigt: Ja, den klassiska hundbensrosten och tankluckan måste fixas, Railsen ska BORT! en takvinge SKA dit.
Lackade lister och handtag vore inte fel.
Sen så har jag liggandes i gömmorna en aero -04 front, och original Xenonljus (MEN jag gick på en dundernit... dom visade sig vara för vänstertrafik så jag måste antingen bygga om dom, eller få tag på strålkastarhus från en högertrafik...) till faceliften

Det som är den begränsande faktorn i dagsläget för en urspårning, är tid och pengar, då jag pluggar i Halmstad nu för tiden, det är bara 110mil från garaget...

//Konrad S.

*EDIT* Fixade till så bilderna fungerar igen
*EDIT2* Fixade till så att bilderna fungerar (ännu en gång...)