Resultat 1 till 20 av 180

Ämne: Rätt klassad olja till TTiD motorer

Hybridvisning

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 904
    Ja nu är ju inte GM endast Saab vad jag vet. Informationen kommer från Opel/Vauxhall EPC och är inte det GM så det räcker så vet inte jag? Att Saab rekommenderar denna oljan vet vi ju redan men det vi söker är som sagt information om oljan i sig.

    Det jag har fått fram så här långt är iallafall att oljan, dvs 93165385 resp 93165386 (som ju är den oljan saab rekommenderar) togs fram i GM´s portfolio runt 2004 då Vauxhall tävlade i BTCC. Triple8 race engineering som vauxhall samarbetade med då hade ett väldigt tajt samarbete med Mobil i sin tur och Mobil1 blev officiell olja för VXR modellerna som ju togs fram med hjälp av Triple8. Bara som ett klargörande att det är Mobil i dunkarna alltså.

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 391
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ja nu är ju inte GM endast Saab vad jag vet. Informationen kommer från Opel/Vauxhall EPC och är inte det GM så det räcker så vet inte jag? Att Saab rekommenderar denna oljan vet vi ju redan men det vi söker är som sagt information om oljan i sig.

    Det jag har fått fram så här långt är iallafall att oljan, dvs 93165385 resp 93165386 (som ju är den oljan saab rekommenderar) togs fram i GM´s portfolio runt 2004 då Vauxhall tävlade i BTCC. Triple8 race engineering som vauxhall samarbetade med då hade ett väldigt tajt samarbete med Mobil i sin tur och Mobil1 blev officiell olja för VXR modellerna som ju togs fram med hjälp av Triple8. Bara som ett klargörande att det är Mobil i dunkarna alltså.
    Du måste skilja på vad Saab rekommenderar och vad motorn kräver, det är inte samma sak.
    Motorn kräver en olja med en viss specifikation och viss viskositet, Saab rekommenderar en olja som uppfyller detta men det är inte samma sak som att det är den enda olja man kan använda.

    Exempelvis så står det ingjutet i oljelocket på min BMW att "BMW recommends CASTROL". Det betyder inte att jag måste köra på Castrol, så länge jag väljer specarna så är jag fri att välja vilken oljetillverkare jag vill.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Rätt olja/fett till startlås cylinden
    Av Guran ng900T i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-06-25, 14:28
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 06:54
  3. B-klassad kolv i A-klassad cyl? Saab 9-5 2,3t -03.
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 22:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •