Hej på er.

Har lite problem med min packbox som sitter vid remskivan.
Kan börja med att berätta vad vi har gjort.

Det hela började med att jag bytte kamskedjan.
Jag införskaffade en kamdrevssats plus en spännare (fjäderspännaren) från Mekonomen.

Med hjälp av två mycket kunniga och erfarna mekaniker bytte vi kamkedjan och eftersom det hade fuktat runt packboxen och att vi fick med en ny beslöt vi att byta den.

När vi var klar och startade bilen började det läcka vid packboxen efter en stund och efter en närmare inspektion av packboxen visade det sig att den glappade lite. Det var 0,1 mm glipa mellan inner sidan av packboxen och remskivan. Det var dessutom en liten skada på insidan av packboxen.
Jag for till Mekonomen och bråkade lite, fick en ny som även satt betydligt bättre. Men ett "litet" läckage kvarstår. Det läcker ungefär 5 dl olja på 7 mil.

När man känner på packboxen och remskivan verkar det tätt men tydligen är det inte det. Någon som har en idé?

Har läst på detta forum om vevhusventilation och om den inte fungerar ordentligt kan det leda till att olja tränger ut via packboxen. Kan det vara något sådant? Bytte till den modifierade vevhusventilationen februari -09.

Har en Saab 9-5 2,0t -01

Mvh
Johan