Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: FAQ: [T7] Slangpaket Bromsservo vakuumkrets

Trådad visning

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941

    FAQ: [T7] Slangpaket Bromsservo vakuumkrets

    Jag har för ett tag sedan fått problem med med bromskraftsförstärkningen. Den uteblir vi hårda inbromsningar, men vid mjuka inbromsningar fungerar det som normalt. Jag har även under en längre tid haft ett tjutande/visslande ljud vid gaspådrag från motorrummet, när motorn varit kallstartad. Detta har tystnat efter ca 5-15min.

    SAAB verkstäderna jag anlitat har inte kunnat höra ljudefenomenet & således inte kunnat lokalisera det. Så jag har efterhand bytt några olika detaljer som kunnat vara i riskzonen för detta ljud. Men nu när även bromskraftförstärkningen gav upp vid hårda inbromsningar så fick jag kontrollera vad som kunde gått galet där. Troligtvis är det bromsservot som gett upp. En svart rund metallburk som kostar ca 4600kr ny. I denna finns en gummibälg som påverkas av motorns vakuum. Anslutningen mellan motorns insug & bromsservot går via ett slangpaket med backventiler. I mitt fall har jag automatlåda & då finns även en av en kamaxel mekaniskt driven vakuumpump.

    Det som skett är att backventilerna gått sönder & laddtryck pressats in i bromsservot vilket efter ett tag gått sönder.
    När jag tog loss slangpaketet & sög samt blåste i ändarna så lät det som trumpeter från backventilerna samt att de ibland inte höll tätt alternativt fastnade i stängt läge. Så funktionen på dessa var ingen höjdare.

    Ett nytt slangpaket med backventiler kostar ca 400kr hos SAAB. Det kanske kan anses ganska okej i jämförelse med slangpaketet till EVAP som kostar 2000-3000kr. Men för att få pyssla själv, vilket jag gillar, så gick jag tillväga på motsvarande sätt som när jag gjorde ett eget slangpaket till EVAP i fjol.

    viewtopic.php?f=3&t=260317


    För att få extra säkerhet så monterade jag 3st backventiler i.s.f. 2st som mitt original slangpaket hade.

    Material:

    3st Backventiler från VAG art.nr. 058905291 a´ 135kr
    1st T-koppling för slangarna från VAG a´ 10kr
    80cm Rak Silikonslang Vakuum 6,3mm : 55,106B från Speedparts, 65kr / meter
    12st buntband

    ca 480kr + buntbanden.

    Så det blev något dyrare än att köpa en nytt SAAB original men nu fick jag 3st backventiler.

    Jag kapade ändarna på den hårda originalslangen (ca 4-5cm) för att använda som nipplar samt återanvände även 90-graders nipplen till bromsservot.

    Original
    IMG_0205.jpg

    Det nya slangpaketet
    IMG_0210.jpg

    Slangarnas längd är: (Insug)/plaströrsnippel/15cm/backventil/15cm/T-Koppling/10cm/backventil/10cm/bromsservonippel/(Bromsservo) + T-Koppling/15cm/backventil/15cm/plaströrsnippel/(Vakuumpump.)

    Hoppas detta kan komma till hjälp för någon annan.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2016-08-20 klockan 18:41. Anledning: Laddat upp de försvunna bilderna till nya forumet

Liknande ämnen

  1. blått slangpaket och 2.5" till 9-5
    Av lkpgc i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 17:40
  2. APC-ventil och slangpaket
    Av elmlund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •