Halvljusen (original xenon) i pappas 9-5a har blinkat mer eller mindre i några månader vilket är rätt irriterande, speciellt i mörker. Beställde hem ett par nya lampor från VVME och gav mig i kast med att byta dom idag. Den på vänster sida var enkel men den högra krävde lite mer jobb, hittade inget om hur man skulle göra så jag testade själv och det gick bra så nu tänkte jag beskriva mitt tillvägagångssätt här ifall nån mer ska göra samma operation.

Lampan går nog att byta utan att göra något särskilt, men det är det är trångt! Därför så rekommenderar jag att man tar bort slangbiten som sitter på luftmassemätaren. Skruva bara lös dom inringade skruvarna några varv så går slangen enkelt att dra bort, lägg den därefter åt sidan.


Nu kan man enkelt ta bort locket bakom lampan och därefter vrida runt plastringen som sitter framför tändmodulen för att till sist bara dra ut lampan rakt bakåt. Återmontering sker i omvänd ordning.


Byte av den på vänster sida sker på samma sätt fast där behöver man inte ta bort nåt mer än locket på batterilådan.


MVH// Christoffer