Hej!
Jag har en SAAB Sportcombi 9-5 Automat, -04. 2,3t som gått drygt 12.000

På nyårsdagen då jag skulle starta så gick det inte att vrida på tändningslåset. Sitter benfast. Jag har sökt på forumet och försökt med några av de råd som t.ex slå lätt på låset, försökt peta upp det mm. Men inget hjälper.

Under några veckor innan detta så har jag blivit uppmanad att byta batteri i nyckeln vilket jag naturligtvis inte gjort. Det var med den nyckeln jag försökte starta bilen. Jag har provat den andra nyckeln men inte heller det hjälper. Jag har aldrig haft detta problem tidigare. Jag har även låst upp manuellt och öppnat så larmet gått och det går att stänga av utan problem. Centrallåset till dörrarna funkar också utan problem.

Har bytt batterierna mellan nycklarna utan resultat.
Jag har ström och batteriet är fulladdat.
Rattlåset är inte i
Vet inte vilka säkringar jag ev skall kolla

Kan nämna att jag har problem med att centrallåset till bakluckan inte heller funkar, suckar som en döendes sista andetag. Om det är nåt elfel som påverkar olika saker.....

Vad göra?
Och hur får man annars iväg bilen till verkstad. Är det bärgare eller? Går inte att få ur växelväljaren ur P heller, trots att jag trycker ned den som skall frigöra. Eller måste det gå att röra tändningslåset för att få ur P-läge?


Tacksam för hjälp