Finns det något instrument som man kan köra över en
bromsskiva för att se om den slagit sig utan att man behöver
montera ner skivan?
Verkar som någon skiva slagit sig
Finns det något instrument som man kan köra över en
bromsskiva för att se om den slagit sig utan att man behöver
montera ner skivan?
Verkar som någon skiva slagit sig
Oftast känner man en pulserande/vibrerande känsla i högerbenet vid bromsning. Då beror det nästan alltid på att skivorna slagit sig /att dom kastar. Är dom inte för slitna så går det att svarva dom jämna igen, känner du någon som jobbar på mekanisk verkstad så borde det lösa sig lätt.
Okej, tackUrsprungligen postat av Per-Ola
Precis det är så jag känner nu, så någon skiva har slagit sig, frågan är bara vilken? (vilka) Men jag får väl testa med ovanstående instrument om jag kan.Ursprungligen postat av Bojzan
Känner ingen som jobbar på någon mekanisk verkstad Får lämna in i värsta fall.
Sannolikt fram. Vanligast så. Och man bör byta båda samtidigt.Ursprungligen postat av -Rickard-
Men att mäta med indikatorklocka är rätt enkelt.
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Inte allt för ovanligt med kassa rostiga skivor bak som ställer till samma bekymmer.Ursprungligen postat av perr
9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5
Ta av däck, lägg en stållinjal över och kolla, har den slagit sig mycket känner du det med fingret också.
Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
Garaget
Lite fråga.
Har du nyligen bytt skivorna + Gjort det själv?
Minsta smuts på anliggningsytorna kan ge kännbara vibrationer. Är det originalskivorna så borde de inte slå sig vid normal buskörning. Bytt till hårdare brombelägg? Dom måste ju köras in. Kan bli både gnissel och skeva skivor om oturen infunnit sig.
Är den kärringkörd så kan vad som helst slitas ut gällande bromsdetaljer.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Komplett bromsskitt monterades av stenmek eller vad dom heter i uddevalla (bredvid speedparts) i somras. Så jag har inte gjort det själv. Men dom gjorde ett bra jobb. Det är först nu som detta fenomenet uppkommit.Ursprungligen postat av turbosug
Fram sitter det Flytande skivor 330x32mm med aluminium nav och EBC Yellowstuff bromsbelägg. Skulle bli väldigt förvånad om 32 mm tjocka skivor kan slå sig (Inkörda inom alla konstens regler)
Bak sitter det Aero bromsok och ventilerade skivor 292 mm med org. belägg.
Kanske bakskivorna som inte pallat med eventuell påfrestning?
Nåväl, jag får kolla skivornas status till helgen om tid finnes.
känns det i ratten, fram
känns det i pedalen, bak
//T
900s-90 & 900T8-87
9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002
Prova att göra ett par kraftiga inbromsningar från hög fart om inte sånna övningar ingår i din normala körstil. Ofta hjälper det tillfälligt mot bromsvibrationer.
Om någon skiva är skev brukar man kunna se det ganska väl med blotta ögat om man snurrar skivan och "tar sikte" med ögat mot en lämplig punkt. För att veta exakt hur mycket den slår är det indikatorklocka som gäller.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
En gammal och vis man sa att det kan bero på obalans i däcken! Jag åkte på detta med mina nya bremboskivor på min Passat! Ville givetvis reklamera då jag hävdade att skivorna blivit skeva, men dom vägrade erkänna att det kunde bero på något annat efter att jag klargjort att jag enbart kört som folk! Därav så åkte jag och balanserade om hjulen, och efter det så var problemet löst! Ett par gram hit och dit kan göra en jäkla skillnad, och det måste inte kännas av i 100km/h!
Ett förslag iallafall!
MVH J
Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk
hejsan funderar på liknande bromsar, har du de som är på bilden? isåfall är dessa EJ "flytande" då dessa är stumt monterade i skivan,(om jag ser rätt).
sen så är det nog inga problem att grövre skivor slår sig värme kan göra mycke med stål......
funkar dom bra annars?
mvh erik
Korrekt angående att de ej är flytande. Med lite googlande så hänger jag med.
Jag är förövrigt nöjd med dom, dock så har jag för hårda bromsbelägg (yellowstuff) så det krävs ganska mycket för att få dom o bita som jag vill.
Men visst, trycker jag till på bromsen i hög hastighet så känner jag hur bilen "suger sig fast" i asfalten så nog är dom bättre än org. allt.
Går att få mycket att slå sig... Mina skivor på RS4an med 360mm Skivor och 8kolvs ok slog sig, men där fick jag ut nya på garanti vilket vart tur för det fanns ej eftermarknadsskivor till den då och nya på audi kostade nästan 5000kr/st om jag inte missminner mig,...
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...