Hej!
Pontus heter jag och är en grabb på nyfyllda 18 år. Jag har lite problem med bilen min, snart åker han in på någon verkstad och det vill man ju inte!
Följande gäller en Saab 9-3 Aero från år 2001:

Köpte bilen min i februari i år. Den har gått som en klocka hela tiden fram tills för någon månad sen, då började den gå extremt bra istället... Då tänker väl ni; vad är det för fel med det?
Joo...
Laddtrycket kommer mjukt och fint i bilen, precis som det ska, men efter 4000varv så börjar det stiga så högt, tjaa, upp över 1.5bar iaf, och då släpper ju jag på gasen för jag vill inte direkt komma hem med krokiga stakar eller en trasig turbo.

Efter jag fick det här problemet så har jag bytit: Magnetventil, Wastegateklocka, Dumpventil, lite vakumslangar osv... På bilen sitter det 3"DP+sportkatt, grövre insug från streetgear och BSR-Sportfilter...

Har försökt justera grundladdet på bilen, men det spelar ingen roll hur jag har ställt in wg-staget så beter sig bilen likadant, så jag kan typ köra med staget så långt utskruvat som helst, men den laddar på som fan iallafall...

Innan problemet dök upp så laddade bilen 1.2-1.3bar men den låg stabilt på det och hade inga tendenser till överslängar som den har nu. Dom kommer konstant! Det jag har reagerat på är att turbomätaren som sitter orginal i bilen aldrig går upp så extremt mycket på det röda, bara någon milimeter i början, vilket betyder att bränsle och luftblandningen är bra, eftersom den mäter luftmassa/förbränning???
Så jag är ju inte orolig över att bilen ska gå torrt och börja spika, det är bara det att turbon verkar kräma ur så mkt så jag är rädd att grejorna inte ska hålla...

Jag är glad om någon kan hjälpa mig, komma med idéer vad jag kan göra eller vad felet kan vara. Ventilen i turbinhuset går skitlätt så den kärvar iaf inte, men är det möjligt att passagen där trycket avlastas ut i downpipen är igensatt av nå klägg eller nå?
Som sagt jag börjar bli desperat! Vill bli av med överladdet!
Mvh Pontus