Resultat 1 till 20 av 144

Ämne: FAQ: [T7] EVAP/Tankurluftning/Bränsleavdunstningssystem

Trådad visning

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    FAQ: [T7] EVAP/Tankurluftning/Bränsleavdunstningssystem

    Jag har haft ett tjutande ljud från maskinrummet på min 9-5 Aero under en tid. Detta har uppkommit när motorn kallstartats & försvunnit när motortemperaturen blivit normal efter ca 5-10km körning.

    SAAB verkstäderna jag anlitat har inte kunnat lokalisera det. De kunde inte ens höra ljudfenomenet. Tipsen jag fått har varit lite olika. Så jag har nu bytt några olika detaljer som kunnat vara i riskzonen för detta ljudfenomen.

    Nu så verkar det som att ljudet försvunnit. Jag har bytt de blå backventilerna & slangarna till EVAP/Tankurluftningen/Bränsleavdunstningssystemet. Jag har haft loss dessa slangar tidigare för att kolla läget genom att blåsa i dem. Det har då betett som som sig bör. Men i början på veckan kopplade jag loss dem igen. Det visade sig att den bakre backventilen inte höll tätt. Dock var den inte dess beteende helt konsekvent så felsökningen blev således lite lurig.

    Dock var jag inte intresserad av att betala de hutlösa pengar som SAAB tar för ett slangpaket, 2000-3000kr. Min lösning blev som följer.

    2st Backventiler från VAG art.nr. 058905291K a´ 136kr
    1st T-koppling för slangarna från VAG a´ 8kr (har inget art.nr. på denna)
    167cm Rak Silikonslang Vakuum 6,3mm : 55,106B från Speedparts, 2m 130kr
    10st buntband

    394kr + buntbanden.

    Original
    P1000893.jpg

    De nya detaljerna
    P1000895.jpg

    Det nya slangpaketet ihopmonterat
    P1000899.jpg

    Slangarnas längd är (från insuget räknat ända bort till T-kopplingen under magnetventilen) 78cm/backventil/8cm/T-Koppling/38cm/backventil/25cm + den lilla snutten på T-kopplingen som är 20cm.

    Alla ändar fästes med buntband på nipplarna, så det sitter som berget.

    Förhoppningsvis var detta välgörande för maskineriet, om inte annat så för plånboken. Sen så är det enkelt att byta backventiler i framtiden om så skulle behövas.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2016-08-20 klockan 18:37. Anledning: Laddat upp de försvunna bilderna till nya forumet

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Köra utan tankurluftning? OG9-5
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 14:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •