Jag har lidit av dålig värme i min 9000 CSE -96 hela vintern, och häromveckan så försvann värmen helt när jag skulle åka till jobbet en kall morgon.

Efter att ha sökt i massor av trådar här och löst mitt problem, så tänkte jag summera hur jag hittade och löste felet.

1) Jag kalibrerade ACC:n (tryck in Auto och <=> samtidigt) och konstaterade att det inte fanns några felkoder lagrade.

2) Jag lyfte på locket till akvariet och konstaterade att luftblandningsspjället inte rörde sig när min medhjälpare i bilen varierade värmeinställningen på ACC:n mellan Hi och Lo. Däremot gick det lätt att röra spjället för hand.

3) Jag tog ut ACC-panelen och lossade kontakten på baksidan (med tändningen avstängd!). Jag ohmmätte motorlindningarna mellan stift 27-28 och 29-30. I bägge fallen mätte jag upp 98 ohm, vilket är korrekt enligt http://townsendimports.com/Web/clima...pflapmotor.htm
Alltså är motorn troligen OK elektriskt sett.

4) För att göra det lätt för mig och kanske inte behöva demontera så mycket, så lånade jag kompisens ACC-panel och kopplade in den. Inte heller nu rörde sig spjället när man ställde om temperaturen. Nu ansåg jag att felet troligen är på motorsidan.

5) Jag skaffade en komplett konsol med två stegmotorer från skroten för en hundring. Den ena motorn styr luftvägarna, den andra styr temperaturen. Ut med handskfacket, bort med locket på instrumentbrädan, bort med värmekanalerna bakom handskfacket. Nu kunde jag se stegmotorn och konstatera att spjällarmen hade lossat från motoraxelns splines. Motorn kunde alltså vrida axeln hur mycket som helst utan att påverka spjället.

6) Jag lossade den gamla stegmotorkonsollens 3 fästskruvar och fjäderbrickan som höll spjällwiren på plats på armen. Till konsolen hör också en tempsensor som går in i luftkanalen nedanför konsolen, den drar man rakt ut.

7) Nu kunde jag lossa kabelanslutningen och byta till den ”nya” konsolen från skroten. Samtidigt passade jag på att hänga tillbaks min ACC-panel, provstarta bilen och kalibrera ACC:n. Jodå, nu kunde spjället i akvariet röra sig normalt igen.

8) Efter en lång stunds pillande och muttrande så hade jag byggt ihop min instrumentbräda igen och satt tillbaka handskfacket.

9) Nu har jag normal värme i bilen igen!

Det hade säkert gått att limma fast spjällarmen på splinesen, men jag kunde inte se något enkelt sätt att bestämma rätt position för den, så för mig kändes det bättre att byta hela stegmotorkonsolen.
För att hålla nere texten, lat som jag är, så har jag avsiktligt skippat detaljerna om hur man lossar handskfacket och panelöverdelen. Hoppas att det här ändå kan vara till nytta för någon annan lycklig 9000-ägare.

Mvh
//Niklas