Jag hade tänkt uppgradera ljudet i min skönhet. Som det är nu har jag 4 fåniga små högtalare. 2 under framrutan och 2 under bakrutan. Det låter väldigt dåligt och väldigt lite. Jag har kikat runt lite här men hittar mest uppgradering från 150w och generella trådar om 9-5 och rätt mycket om högtalare, som jag inte ser som något problem. Det svåra verkar vara att få ljudet ut till dem. Spontant känns det som man kan hålla sig till Saabs standardstärkare (om man nu får tag på dem) med optisk fiber mellan - eller - före eller efter detta bryta och gå över till "vanlig signal". Antingen genom att plocka ut den i tex antennförstärkaren i C-stolpen eller i bakre säkringslådan. Dock låter detta i mina öron inte särskilt gediget. Jag lägger hellre fler timmar och lite extra pengar om man kan få ett klockrent resultat.

Jag hade tänkt hålla mig till originalstärkarstegen om det går. Vilket verkar vara det svåra. Förutsatt att man får tag på dem verkar det ju som man behöver ett 80W-steg under förarstolen för att driva ytterligare högtalare för att nå motsvarande Premium 150. Och sedan ett 150W-steg längre bak i bilen för att driva större högtalare som sitter någonstans för motsv. Saab Original 300W. Har jag fattat rätt då?

Om jag sedan förstått det rätt så måste man dra optisk fiber mellan dem och saken är biff. Lättare sagt än gjort kanske... Jag skulle gärna behålla den diskreta standardpanelen för stereon och funktionen för knapparna i ratten. Plus att jag får en känsla av att ljudkvaliteten blir tveksam om man drar lågnivå ur t.ex. säkringslådan.

En sista tveksamhet är väl dock att om jag nu gör allt jobbet för att få in något Originalliknande 300W-system med välljud. Hur låter det då, hur mycket bastryck from hell får man?

Är det bättre att bara skita i allt och montera något plastigt knarrande blåblinkande nattsynsförstörande japanskt eftermarknadssystem och dra några raggarrundor runt torget?

Tidigare har jag iaf monterat AUX-ingång och gift ihop med EHU:n så det klarar jag av.

Tacksam för hjälp.
/Carl

Edit: Jag har redan kikat runt lite och bla läst denna magnifika tråd viewtopic.php?t=162959 så den behöver ni inte tipsa om.