Vill ha en hållbar bil som ska gå bra till vardags, men kunna ryta till när det är lekdags! Har inga planer på att köra på bana eller liknande. (Kanske någon gång)

Min körstil är _ganska_ "lugn", inte jättemycket full gas/hård broms mellan alla j**la farthinder här i Norrköping... Men ibland måste man ju leka av sig och känna sparken i ryggen :P

Växlar alltid ner vid omkörningar o.s.v, då jag läst mycket om att det full gas på 5an i 60km/h som sliter på växellådan.

Modell: og9-3 Aero, 2001
Miltal: 20 700 mil
Service: Fullstämplad servicebok!


Mer info: Bilen har varit ägd av ett par olika. Den har till störst del gått som pendlarbil, sedan som familjebil av en tjej som hade små barn. (Enligt förra ägaren har den aldrig varit "buskörd")

Inga missljud, jämn tomgång, drar inte jättemycket soppa (0.7 på motorväg, 1.0-1.1 stadskörning)

Saker som finns nu:
Maptun steg 3-mjukvara
Ferritarör, katalysator etc.
K&N-luftfilter
(Ca 270hk/370nm)
Laddar ca 1.4 bar som mest tror jag?

Saker jag funderat på:
H&R-fjädrar
Gula Koni-dämpare
Quaife-diff
Viggenkoppling från Sachs
Smidda kolvar // T5-kolvar/stakar???
Bromsar???

Saker långt in i framtiden:
Intercooler
Steg4/5 från Maptun med allt vad det innebär
(Funderar dock starkt på att stanna på Steg3 och finjustera allt)

Luftmassemätaren är bytt nyligen då den gick sönder när Maptun trimmade bilen.
Har gjort en renovering på vevhusventilationen för att förebygga oil sludge-problemet. Kollar oljan regelbundet och gör oljebyte var 500-1000e mil.

Något annat jag bör fundera på? Vad bör jag prioritera?

1. Är smidda kolvar något att tänka på redan vid 270häst?
Ett "Saabsnille" på Biva här i Norrköping påstår att jag kan köra max 1 år med Trionic7-kolvar. Fick lite panik då, eftersom jag trodde att växellådan var det första som skulle haverera.

2. Quaife-diff och Viggenkoppling har man ju läst massor om, "som natt och dag" etc. Finns det något annat sätt att förstärka lådan, göra den mer hållbar? (Som inte kostar högar med pengar)

3. Ang. väghållningen... Räcker det med fjädrar och dämpare? Finns det något mer som är en bra investering?

4. Bromsoken är nyligen bytta, bromsarna tar riktigt bra. Har funderat på slitsade skivor och kanske Greenstuff-belägg? Eller ska man satsa på bromsdelar från Viggen//9-5?

5. Har inte riktigt med saken att göra, men min återcirkuleringsventil ("dump") låter lite konstigt. När jag köpte bilen, och första veckorna efter trimmet så var det en "hostning" som lät "choff" ungefär... Men på senare tid har den börjat "dubbelhosta". "Choff-choff".
Haha, ursäkta för den kassa förklaringen, undrade bara om någon vet vad det beror på och om det är något som inte fungerar som det ska.

Har sökt och läst igenom forumet som en stolle ända sen jag blev medlem här för några månader sedan, men jag kände att jag ville göra en ordentlig tråd om min bil med tankar och funderingar.

Mvh