Hej! Jag skrev inlägg om mina bekymmer i december, men har med svordomar, orkeslöshet och garagelöshet kört bilen nära 300 mil sen byte av topplockspackning då. Motorn har gått som en potta skit, med väldigt skum tomgång (ibland 500, ibland 2000, ibland vispande mellan 1500 och 2000) och varit ganska svårkontrollerad och inte alls gått att köra snyggt och ryckfritt. Köra in långsamt på nåt ställe, 1500 varv på tvåan, har överhuvudtaget inte gått. På-av-på-av-på-av, så förbannat ryckigt... Den har hela tiden behövt lite belastning för att gå nåt sånär jämnt.

Mekanikern som bytte topp-packningen var mycket tydlig med att han inte har resurser att felsöka elektriskt, men mekaniskt var inga problem. OK, det är ju packningen som ska bytas och resten är mekanisk inställning, så han fick jobbet.

När jag lämnade bilen till honom hade den stått i två veckor och den betedde sig väldigt konstigt sista biten. När jag fick tillbaka den igen gick den inte bra, faktiskt precis som när jag lämnade den till honom. "Jag blev förskräckt", berättade han, "för jag trodde jag gjort nåt fel, men jag har kollat ALLT och säger du nu att den gick såhär innan så måste det helt enkelt ha gått sönder nåt mer."

Suck. Så sen har jag bytt bränslefilter (var ändå dags), kollat spidarna (bara med ögonen, men så långt läckte inget i alla fall och bränslefläckarna på trasan jag provade på blev lika stora allihop), bytt bränsletrycksregulator och bränslepump. Till sist nu idag har jag skruvat av ventilkåpan och försökt lokalisera inställningsmärkena på veven och kammarna.

Jag kan förstå om han haft trassel att ställa rätt, för det verkar helt enkelt inte gå att ställa märkena exakt mot varandra. Men ska de verkligen stå som de gör på bilderna här??? Jag skulle gärna vilja veta av nån som har koll på läget, hur grejorna ska vara. När jag skrev sist här, fick jag omedelbart tips av en person att endera kammen var felställd. Han kunde nära nog bita av sig fingret på att det är det som är felet, så nu kommer bilder för att visa hur det ser ut.

Veven: (är det rätt markering att ställa med???)





Främre kammen: (vet inte vilken som är insug/avgas)





Bakre kammen: