Jag har varit runt lite på sidan och bara hittat en lank till en engelsk sida där de beskriver hur man lagar en SID. Så nu tänkte jag visa min lagning av en SID i en og 9-3.

Den lille kemisten har blivit elektriker.

Utrustning:

• Två smala skruvmejslar
• En torx storlek 10
• Ca 1 dm packning för ugnslucka

Grundproblemet:
Ca 80% av alla pixlar saknas, ingen klocka, ser bara fyra menyer mm.


Tillvägagångssätt:
1. Ta loss SID ur bilen. Bänd försiktigt vid högra sidan samt i överkant. SIDen sitter bara intryckt i panelen. Ta givetvis loss kontakten i slutet av detta moment.


2. Ta bort det lilla locket på baksidan. Jag behövde båda mejslarna på båda sidorna då locket satt fast ganska ”hårt”. Tänk på att inte köra ner mejslarna för djupt, finns kretskort under. Den lilla högtalaren här under är till blinkersljudet.


3. Ta bort de två skruvarna som håller skyddshöljet.


4. Ta bort bakstycket. Kontakten kan vara lite djävlig, men det går.


5. Ta bort skruven som håller kretskorten mot fronten.


6. På undersidan sitter två skruvar som håller ihop de två kretskorten. Montera bort dessa.


7. När ni separerar de båda kretskorten ser ni den breda limmade flatkabeln som har börjat lossna. Detta medför pixelproblemet. I bilden nedan är flatkabeln inringad med rött. Den gröna ramen är där jag satt mitt mothåll, packningen för ungsluckan. Anledning till att jag inte sätter packningen direkt på flatkabeln är att om man misslyckas med att fixa pixlarna förstör man inte hela flatkabeln när man tar bort denna packning.


8. Jag passade på att byta glödlampor när jag ändå hade SIDen ute. Jag behöll de gamla socklarna och köpte 14v glödlampor på ELFA 5:- styck.


9. Nu är det egentligen bara att montera ihop igen i omvänd ordning. Jag har dock en liten varning. Då kretskorten inte är konstruerade att vara i spänn mot varandra böjs det stora kortet en del. Får ni problem med att inget på displayen synns är det dessa skruvar ni skall låssa på en aning.


10. Jag fick problemet med att hela displayen var svart. Då är man tvungen att montera bort hela bakstycket och lossa skruvarna i punkt 6 lite försiktigt medan man har kontakten i bilen inkopplad. Efter lite försiktigt skruvande kommer pixlarna fram. Förhoppningsvis alla. Nu kan man koppla ut SIDen igen och montera ihop den som man ska. Jag provade dock att koppla in den mellan varje steg för att vara säker.


11. Då var man klar! Alla pixlar fungerar och knapparna lyser tack vara lampbyten. Spara sisådär 3000:- som man kan hmmm lägga på bilen!