Morsan köpte sig en Cabbe i slutet på jan.
För att kunna med att köra den så sköter jag renoveringen av den i samverkan med far.

Den skall ju vara körklar så snart som möjligt så vi valde att fixa till sakerna i olika steg.

Såhär så bilen ut från annonsen på blocket.



En lite udda grej med bilen är att den är en -90a utan kat. Importeras som flyttgods tydligen -92 och där med fått dispens på avgasreningen.
Enligt Saab blev det standard med ABS på alla M90 cab men denna saknar detta

Började ganska snart riva bilen och plocka ur motorn
Har tänkt fixa till motorrummet först så bilen blir körklar och sedan fixa till annat när bilen rullar.
Men vi körde bilen hem utan problem.

Snart är det dax för lackering, förhoppningsvis nästa vecka (v10)




Motorn har plockats isär och renoverats. Det va på sin plats kan jag säga.
Har bytt alla packningar och lager samt oljepump. Det enda som är orört är kolvar och stakar.






Växellådan har jag inte hunnit med än



Far har fått sköta rostlagning, det är riktigt tråkigt så jag är glad jag slipper.




Har även inhandlat lite godis att uppdatera motorn med.



Turbon heter TD04HL-14T #7 Tror jag



Förarstolen va riktigt risig så nya har inhandlats. Plockade skinnpåsarna från 9000 stol resultatet blev helt okej. Till Vä 900stol Till Hö 9000 stol.



Bilden ljuger lite ser jag då stolen ser väldigt sned och vind ut
Här är i alla fall en till!



Har inga riktigt bra bilder på bilen än men detta är i a f en!



Som sagt lackering av motorrum väntar närmast så jag kan montera i motorn. Länkarmar, bromsok mm är iväg på blästring.

Framtidspaner är att byta ut cabtaket som va riktigt dåligt faktiskt. Sedan vore det nice med en omlackering av hela bilen.
Och montering av "Aeropaket."
Men vi får se vad det blir. Vore kul att hinna klart första delen av renoveringen så man kan åka till knutan med den.