Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Sprucket avgashus på utbytesturbo?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234

    Sprucket avgashus på utbytesturbo?

    Hej!

    Tänkte byta turbo på min 9000 A50 2,0t -98 på lördag och har beställt en utbytesturbo (orginal TB2531) från speedparts. Nu när jag fick hem den såg jag att det fanns en liten spricka mellan wastegateporten och wastegateaxeln (se bild) och jag undrar om det kommer ha någon inverkan såsom kärvande wastegate eller om det bara är att tuta och köra?

    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Hur ser det ut på insidan?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    jag skulle be om en ny direkt, sprickor i turboaggregat brukar sällan bli mindre eller bättre med tiden..........

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag skulle be om en ny direkt, sprickor i turboaggregat brukar sällan bli mindre eller bättre med tiden..........
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Hur ser det ut på insidan?
    Sprickan går inte in under "locket" till wastegateporten utan det som syns på bilden är allt som syns.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234
    Jag öppnade locket till wastegaten för att titta närmare idag och upptäckte två ytterliggare sprickor. En som går längre in i wastegateporten och verkar vara svetsad och en mindre i kanten som ej verkar vara åtgärdad.



    Är detta verkligen ett problem eller något som man får räkna med på ett begagnat om än renoverat aggregat? Verkar ju konstigt om speedparts skulle renovera och sälja ett uppenbart defekt avgashus.

    Jag är beroende av bilen i tjänsten så jag skulle verkligen behöva byta turbo i helgen.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Jag öppnade locket till wastegaten för att titta närmare idag och upptäckte två ytterliggare sprickor. En som går längre in i wastegateporten och verkar vara svetsad och en mindre i kanten som ej verkar vara åtgärdad.



    Är detta verkligen ett problem eller något som man får räkna med på ett begagnat om än renoverat aggregat? Verkar ju konstigt om speedparts skulle renovera och sälja ett uppenbart defekt avgashus.

    Jag är beroende av bilen i tjänsten så jag skulle verkligen behöva byta turbo i helgen.
    Skicka tillbaks, montera aldrig en så dålig turbo.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    På ett utbytesaggregat ska skadade delar vara utbytta och det är det inte på det aggregatet. Det är ju en annan sak om man köper ett beggat aggregat som inte är renoverat men då brukar priset vara därefter.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234
    Tyvärr så har jag inte möjlighet att skicka tillbaka den och begära en ny då jag MÅSTE fixa bilen i helgen. Men jag har haft mailkontakt med speedparts angående detta och jag frågade om dom kunde skicka ett nytt avgashus till mig så att jag kan byta senare men nytt avgashus är inget som ingår på en bytesturbo enligt dem.

    Enligt dem så är dom där små sprickorna inga problem och kan uppkomma redan efter 1000mil på ett nytt aggregat. Dom lovade mig tio års garanti på att jag inte kommer få några driftsstörningar av dom där sprickorna.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    jag har haft mailkontakt med speedparts angående detta och enligt dem så är dom där små sprickorna inga problem och kan uppkomma redan efter 1000mil på ett nytt aggregat. Dom lovade mig tio års garanti på att jag inte kommer få några driftsstörningar av dom där sprickorna.
    Och detta har du fått skriftligt?
    Låter konstigt att speedparts uttalar sig på det viset.

    Är iofs ingen expert på turbo, men sprickorna ser inte direkt hälsosamma ut...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    VANLIGTVIS så är en utbyteskomponent renoverad till i princip nyprestanda, din "utbytessnurra" från sp bör du skicka tillbax. Jag tycker att det luktar skit rent ut sagt...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    SP får la sina agg från SL turbo. Han brukar inte acceptera sprickor, iaf enligt honom själv. Det luktar precis; Skit.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    VANLIGTVIS så är en utbyteskomponent renoverad till i princip nyprestanda, din "utbytessnurra" från sp bör du skicka tillbax. Jag tycker att det luktar skit rent ut sagt...
    Håller med dig, men vet att även "anrika" GIK turbo har samma åsikter. En bekant fick ett utbytes Garrett från dem som hade mycket värre sprickor än aggregatet i denna tråd, och GIK menade att så kunde det vara på renoverade utbytesaggregat vilket man som kund fick acceptera. Sprickorna skulle ändå inte påverka vare sig funktion eller hållbarhet enligt GIK.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234
    Nu är den monterad iallafall eftersom jag inte hade något val och bilen går bra än så länge men vi får väl se hur länge den håller.

    Är det verkligen ett sådant stort problem och hur länge skulle ni uppskatta att jag kan köra innan några problem ev skulle kunna uppstå?

    Hoppas bara att speedparts håller sitt löfte om jag skulle få problem p.g.a. de där sprickorna.

    Självklart gick en pinnskruv till grenröret av ca 1cm in i toppen och jag tänkte då testa min nyinköpta skruvurdragarsats från biltema men tror ni inte på fan att borren gick av i pinnskruven!!! Så vad göra nu? Funkar svetsmetoden ändå och kan ni tipsa om nån billig och bra verkstad runt sundsvall som skulle kunna fixa det? Eller finns det något annat alternativ? Den läcker inte speciellt mycket avgaser nu men det lär ju knappast bli bättre med tiden.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    SP får la sina agg från SL turbo. Han brukar inte acceptera sprickor, iaf enligt honom själv. Det luktar precis; Skit.
    Jag vet någom som i telefon nämnde: "Det där är bara kosmetiskt, inget att bry sig om."

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Självklart gick en pinnskruv till grenröret av ca 1cm in i toppen och jag tänkte då testa min nyinköpta skruvurdragarsats från biltema men tror ni inte på fan att borren gick av i pinnskruven!!! Så vad göra nu? Funkar svetsmetoden ändå och kan ni tipsa om nån billig och bra verkstad runt sundsvall som skulle kunna fixa det? Eller finns det något annat alternativ? Den läcker inte speciellt mycket avgaser nu men det lär ju knappast bli bättre med tiden.
    Om du inte borrat snett så att borret skurit in i toppen så går det att rädda.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Sprucket grenrör
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 23:21
  2. Utbytesturbo hos SP
    Av Spliffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 09:27
  3. Sprucket luftfiler!
    Av Grout. i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •