Ang skatten så har -06 och nyare "partikelfilterrabatt" på skatten och om jag inte misstar mig gäller den skatterabatten bara i 3år
Isåfall är det ganska nära att en -06:a hoppar upp 1500kr/år i skatt.
Ang förbrukningssifforna så stämmer dom inte riktigt med mina erfarenheter.
Kör både 1,9 TiD (-0
och 2,0 BioPower i jobbet och alltid samma väg så siffrorna borde bli ganska rättvisa.
Förbrukning med mig bakom ratten, landsväg ca 55mil med ca 1,5mil stadskörning, snittfart för hela resan på ca 90-95kmh, dvs på 90 och 110 väg ligger jag på ca 110-130, håller begränsningarna på 50 och 70 sträckor, lite trafik med få omkörningar.
1,9TiD ~ 0,65l/mil
2,0 BioP ~ 1,1 l/mil (E85)
2,0 BioP ~ 0,87 l/mil (BF95)
Gjorde en kalkyl för några veckor sedan och då låg brytpunkten kring 2500mil, så nu när dieselpriset stigit borde brytpunkten klättrat uppåt lite.
Noterbart att det med ovanstående förbrukning är ca 2,5kr/mil billigare att köra E85 jämfört med bensin.
Jag skulle nog i dagsläget allvarligt överväga en biopower, dels för att etanolen är billigare än bensin idag men framförallt att kombinationen bensin/etanol känns mer "stabil" i prisutveckligen jämfört med diesel.
Hade jag en 9-5 Aero skulle jag undersöka kostnaden för en seriös konvertering till "biopower"