Hej,
en packbox på växellådan på en og9-3 läcker lite olja, tror det är den på förarsidan. Måste lådan ner för att byta den? Vad kostar det på verkstad ca?
mvh Fredrik
Hej,
en packbox på växellådan på en og9-3 läcker lite olja, tror det är den på förarsidan. Måste lådan ner för att byta den? Vad kostar det på verkstad ca?
mvh Fredrik
9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1
tror den yttre går att fixa utan att ta ner lådan.
men de är ju en del skruvande vad jag fattat det som.
Dock så är de kanske rek att byta på båda sidor för har ena pajat är ju risken stor att nästa kommer snart.
jag fick mina bytt på verkstad på garanti på bilen från firma, gick lös på 6300kr med material, på en vanlig mekonomenverkstad, saab ville ha ytterliggare några 1000lappar..
För min del tog de ner lådan, eftersom de var tvunga att ta båda, och de blev så dyrt tack vare skruvandet.
Så tips kan ju va att ta koppling osv med när det ändå är nere.
men ska du bara byta den på vänstersidan så tror jag nog det kan gå utan att ta lådan.
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06
ok tack
9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1
Ta först reda på vilken tätning det är som läcker, är det någon av drivaxeltätningarna så är det ganska enkelt att byta. Är det däremot packboxen till växellådans ingående axel så måste lådan ner och då blir det genast lite mer skruvande och därmed ganska dyrt.
lådan behövs ta ner för höger packbox för utgående axel med, iaf enligt saab.
men ska de ner så är de ju bättre att faktiskt byta alla 3, då arbetet kostar mycket och packningarna är nästan gratis i sammanhanget, tror de stod 170kr/st eller nått på papprena jag har från mitt byte.
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06
Nä, man tar bort mellanaxeln för att byta packboxen till höger utgående axel. Betydligt enklare än att plocka hela lådan. Ska man byta tätningshållarens o-ring kan det hända att man behöver demontera lådan men det är sällan att dom läcker.
Kolla också hur mycket drivknuten glappar i differentialen! Läckaget kan vara en kombination av dålig packbox och glapp drivknut. Det är inte ovanilgt att drivknuten glappar flera millimeter upp och ner och då kan packboxen få svårt att hålla tätt.Ursprungligen postat av -big kahuna-
På min glappade knuten ca 5 mm upp-ner men det läckte ändå inget konstigt nog!
Per L
De var inte som för mig då, läckte inte heller något förräns jag fyllde på med olja...
rann ut lika fort under bilen som jag hällde, bilfirman körde med det argumentet med "de läckte ju inget när du köpte bilen"... nä de fanns ju inget som kunde läcka ut då.
Jag lämnade in min bil, 2 dagar tog det och då var de tvunga att ta ner lådan för att byta packboxarna, tror ju inte de skruvade ner lådan för de va roligt...
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06
Big kahuna:
Hur gick det med denna service? Jag har en og9-3 som behöver samma ingrepp och eftersom du, liksom jag, verkar husera i järfällatrakten tänkte jag höra om du hittade något lämpligt i där?
Saab 9-3 -01 SE 2.0TS
Man måste ju inte ta ner lådan för att byta någon packbox. Gör det flera gånger i månaden utan att ta ner lådan. ( Inte på min egen bil )
Du behöver heller inte ta ner lådan för att byta packboxen som sitter på växelstången.
Själva packboxen kostar 197kr hos Saab.
Drivaxel packboxarna kostar 159kr samt 173kr på Saab.
/Eric.
Dahlhjelm, vad tar ni för att även byta bussningen i diffen?
Bilforum i Kungsängen vill ha 3800 för byte av packbox och bussning, inklusive material.
Saab 9-3 -01 SE 2.0TS
Ang bussningen så antar jag att du menar den runda bussningen med två st m8 skruvar ner i subframen.
3200kr för båda drivaxelpackboxarna, 1 packbox till växelstaget, 1 diffbussning och 1.8L vxllådsolja.
/Eric.
Hum, nej det tror jag inte, jag menar en bussning i diffen. Beskrivning av ett sätt att byta den finns här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 42#1285442
Saab 9-3 -01 SE 2.0TS
Jasså i diffen. Den har vi aldrig behövt byta då drivaxlarna inte glappat mycket. Vet inte hur lång tid just det tar faktiskt.
/Eric.