Hej!
Ska renovera min låda, och fick bra tips att skaffa en förstärkt spännhylsa istället för orginal.
Fick tips att racestuff.se har såna i sina förstärkta lådor, men de säljer inte dessa löst =(
Nån som vet vart man kan få tag på en?
Hej!
Ska renovera min låda, och fick bra tips att skaffa en förstärkt spännhylsa istället för orginal.
Fick tips att racestuff.se har såna i sina förstärkta lådor, men de säljer inte dessa löst =(
Nån som vet vart man kan få tag på en?
__________________
Saab 9-3 Aero Coupé
Jörgen kanske ?
Annars är väl tipset att luska reda på måtten och beställa en egen från någon som har en svarv
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Nu är jag inte så bekant med alla som pysslar med SaabUrsprungligen postat av Urban 1041
Vem är Jörgen?
__________________
Saab 9-3 Aero Coupé
"Växellåds-Jörgen"
www.kopslap.nu
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
TackUrsprungligen postat av Urban 1041
__________________
Saab 9-3 Aero Coupé
Är också intresserad var man får tag i en "förstärkt spännhylsa" ...eller nån som vet måtten så man kan göra en egen.
Är det samma mått på stålhylsorna eller svarvas de efter den befintliga växellådans slitage??
(...humm...allt dras på plats och spännhylsan mäts upp med andra ord...)
/Henke
Edit: Växellådan är en FM55501, dvs. en NG900T-låda
Det är inga problem att göra en egen hylsa om man har en svarv. Det är ju bara en en bit ämnesrör som svarvas och slipas till rätt mått.Ursprungligen postat av HenkeBoy
Det är ju ganska noga med måttet på hylsan så det bästa är att slipa in hylsan till rätt längd för den aktuella lådan.
Eftersom man alltid byter lager när lådan är isär så borde hylsorna vara skapligt lika till alla lådor, det är trots allt skaplig precision på lager och axlar i lådorna
Hylsan ska slipas till ett rullmotstånd på 3-3,5Nm med lätt anoljade lager och inga andra axlar i lådan.
Tror jag ägnade 3-4 kvällar åt att slipa en hylsa så det tar sin lilla tid
Dessutom visade det sig att hylsan var lite för grov så den låg emot fingrarna för 3-4:an så jag fick riva en extra gång..
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Okej! Tack för ett utförligt svar!Ursprungligen postat av Urban 1041
Tror inte jag orkar ge mig på det där...har lite halvbråttom att få ihop lådan nu också. Får väl köra lugnt efter renoveringen....