Hej

Nu är jag rätt rådvill!

Har en -94:s 9000 T med ACC. De senaste 3 dagarna har värmesystemet börjat strula. Initialt så gick fläkten på konstant maxfart. Efter nån dag så har fläkten börjat varva upp o ner bäst den själv vill. Om jag justerade fläkthastigheten manuellt så började fläkten efter ca 30 sek att höja varvtalet igen. Om jag sänkte fläkthastigheten ytterligare så stannade den helt. Höjde jag ett tryck gick den upp i hög hastigtet o gick sedan upp o ner i varv hela tiden. Nu på väg från fjällen dog fläkten helt! Jag provade att kalibrera om acc:n utan skillnad. Jag har nu gjort bilen strömlös för att se om nått går att återställa på det sättet, men jag tvivlar.

JO!!! Dessutom har jag dessa dagar hört att det låter som om fläktbladen slår i när fläkten går. Inte hela tiden men ibland...

Har ni nått vettigt tips till vad som kan strula för mig o kanske även hur jag kollar för att utesluta saker?

Vart sitter reglerdonet till fläkten?
Kan acc-panelen styrsytem vara orsaken, alltså att den ballat ur?
Om jag åker på att byta fläkt, så byter jag värmepaket/växlare samtidigt, men jag funderar på om det finns nått paket/växlare som är bättre andra? Alu, mässing eller är orginal bäst???

Mvh