Okej grabbar,

Då har vi kommit till punkten då jag behöver hjälp. Jag läser mycket i forumet, men har aldrig råkat ut för något förän nu.

Jag råkade ut för en krock på motorvägen. Väjde för ett rådjur och det var halt (ja, jag borde inte väjt men det spelar ingen roll nu), snurrade ett par varv (det var svinhalt) och smällde in i räcket och gled längs räcket i många många meter baklänges. Skrapade upp hela förarsidan, framdelen och bak. Ingen större smäll som tur var, inga airbags, vi klarade oss bra. Endast plåten blev skadad och hjulinställningarna med.

Bilen var en ny Saab 9-3SS -04. Hade gått 900 mil ungefär, lite mindre kanske. Köpt i september -04. Olyckan skedde den 23:e december.

Idag ringde verkstaden, bilen hade inte ens varit inne i två veckor och jobbet var klart. Glad som jag var åkte jag dit, till min förskräckelse... Ja, till min förskräckelse såg jag att jobbet var riktigt dåligt gjort (BEKÖ bils verkstad, Göteborg).

Reparationen gick på nästan 60 000 kronor på papper och samtliga delar man bytt till är splitternya, då bilen var så ny. Ingen plåtknackning alltså.

Här kommer anmärkningarna jag hade, och han som var med när jag besiktade bilen höll med om samtliga punkter:

* Skarvar till vänster bakskärm "fula" (mot baklucka & ovanför lykta).
* Inneskärm vänster bak ej bra monterad.
* Hjulkapslar väster sida (ej bytta men väldigt trasiga, var 1v gamla).
* Riktat hjulhus vänster bak (bula i skärmkanten).
* Hörnet överkant stötfångare vänster sida bak (dålig lack).
* Grillen lös. Sitter ej i överkant.
* Vänster fram på höljet i hjulhuset, lack repig.
* Lack hölje höger sida i gallerhus.
* Lacken höger sida hölje mot skärm.
* Lacken flammig vänster framskärm.
* Spoiler bak struktur (shittat väldigt slarvigt och fult, ej slipat).
* Rinn(!!!!) i lacken vänster bak dörr mot skärm.
* Flammig lack hela vänster sida (bilen är silverfärgad).

Okej, jag förväntar mig inte att bilen blir som ny igen, jag har trots allt varit med om en krock och det var ingens fel. Jag hade dock förväntat mig att verkstaden som Saab kan rekommendera kunde göra detta jobb bättre. I alla fall är det nya delar som man lackar på verkstan, och sedan har man lyckats repa dem på flertalet ställen igen. En annan sak är att man inte bytt ut den där nedre plastdelen på spoilern bak (jag har en Arc och den är ej nerlackad), även fast den var helt repig efter krocken, det var dessutom där bak bilen fick mest stryk.

Jag tog aldrig ut bilen utan man skulle titta på dessa fel och den skulle väl bli klar till på fredag sa dem (onsdag kväll när jag åkte dit).

Jag behöver hjälp, vad ska jag egentligen kunna förvänta mig utav reparationerna? Vem ska jag vända mig till om jag inte blir nöjd (som sagt, jag är inte så petig, alla skador var synliga de mindre brydde jag mig inte om). En sak som stör mig väldigt mycket är hur man spacklat plåten när man bytt till de nya delarna (syns när man öppnar bagaget), det är riktigt fult gjort.

Det känns inte så bra att man beställer nya delar, lackar dem, repar, lackar om igen. För att inte tala om de grova missarna då och att hela förarsidan är flammig (vilket enligt dem själva inte ens skall synas mycket på en silverfärgad bil). Jag är mycket tacksam för råd från både fackmän, montörer, vanligt folk som råkat ut för samma sak, osv. Jag är inte rädd för att dra in press, eller behöva kontakta Saabs ledning eller vad som helst för att få detta jobb bra gjort.