Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Volvo:s TD04HL-16/18/19T på våra SAAB:ar, så gör man.

Trådad visning

  1. #37
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568

    Re: Volvo:s TD04HL-16/18/19T på våra SAAB:ar, så gör man.

    Hej
    Tack för tipsen.

    Funderade på om man inte kan köra med en tjock kopparpackning iställer för en ring mellan grenröret och turbon?

    MVH
    Robin

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900
    Vad behöver jag göra för att få den att passa bra på min motor?
    Det beror lite på vad det är för avgashus men jag antar att det är ett 6 eller 7 rakt.
    För att passa mot grenröret är alternativet antingen en sådan där platta som det finns ritning på några inlägg upp eller bara en ring som du lägger i "hålet" på turbinhuset för att få det plant.
    Ut från turbinen får du antingen köra en konisk ring eller köpa en Volvo fläns och svetsa på den på främre röret.
    Skall du ändå bygga ett grövre framrör eller inte har problem med tillgång till svets hade jag valt det senare.

    Har aldrig monterat ett sådant på OG900 men jag antar att du får vrida in lagerdel/kompressorhus för att passa och då måste du bygga nytt WG-fäste.
    Hur man gör detta finns beskrivet i 1:a posten.
    Citat Ursprungligen postat av "rob_saab900":2oft7i25
    Förstår att jag får göra lite egna lösningar med rören (skarva det gamla röret med slang?).
    Kan du göra med vattenrören men med oljetryckröret tycker jag du skall kosta på dig en pressad stålomspunnen alternativt skarva ihop rören med kopplingar.
    Ett oljetryckrör som lossar och sprutar olja på ett glödhett turbinhus/grenrör är ingen höjdare....

    mvh Jonas
    Senast redigerat av Moderator den 2018-07-20 klockan 09:14. Anledning: Fixat trasigt citat
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

Liknande ämnen

  1. Core/lagerdel TD04HL-15TK på TD04HL-15T#6
    Av Hyvens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 01:18
  2. Skall SAAB-Hybrider få vara med på våra banträffar??
    Av imolaräser i forum Klubbfrågor
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 14:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •