Hej
Detta gäller en og900s -90

Laddningslampan började helt plötsligt lysa när jag var ute och körde för några dar sen, några mil senare dog såklart bilen och fick bogseras sista biten...

Felsökning påbörjades och då hittade jag att kontakten på fördelaren var trasig och nån lödning hade släppt. Den fixades tillfälligt, men bilen ville fortfarande inte eftersom batteriet var så pass urladdat.. Med startkablar gick bilen runt några varv och startade lite nångång.

Testade att ladda batteriet, men det gick från 6 volt till fulladdat på några minuter och orkade inte dra runt startmotorn så jag antar att det är helt slut(laddades hela natten) .. Ett nytt är inköpt iaf och bilen startar och går fint på både tomgång och gaspådrag.

PROBLEMET nu då är att generatorn inte ger någon laddning. Stora kontakten på generatorn visar samma spänning som batteriet(ca12V) och den lilla kontakten verkar ge lite under 5 V när motorn är igång. Bägge ska ge runt 13.7 V va?

För att få bort laddningsregulatorn är det de två stjärnskruvarna som ska lossas som jag förstår det, men hur fasen ska man komma åt? Är ju jättelite plats, speciellt för den inre som sitter väldigt nära oljefiltret. Ska man behöva lossa på hela generatorn och hur sitter den i sådana fall? (Har AC så det är lite trångt)

Nått annat jag bör kolla på innan jag testar att byta laddningsregulator?

Har kollat alla jordpunkter jag hittat och de verkar OK.