Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
Jag bor numera mindre än 5 minuter från den pendeltågslinje som går till södertälje där jag jobbar, men jag bor i sollentuna (dvs på "fel sida"), men pga dagishämtning / lämning och att pendeltåget inte tar mig hela vägen fram (utan kräver anslutning av buss som ofta är sen och bara går med halvtimmestrafik när jag behöver åka) så är det lätt att torska en halvtimme. Nu pratar man även om att inte stanna alla pendeltågen på alla stationer, där min är en av de "bortvalda" så kontentan kommer vara att frekvensen halveras, jag måste troligen ta ett pendeltåg, åka till nästa station, vänta ca 15-30 minuter, byta till samma linje, åka vidare då det just är linjerna som går hela vägen som inte ska stanna. På hela sträckan märsta till södertälje (ca1.5h) så tror jag man sparar 6 minuter på "skipstop". Nu åker många på min arbetsplats SJ tåget, men kombinerat med pendeltågsbiljett blir min reella kostnad lika som bil vid 18 resdagar, dvs vabbar jag 2 dagar (eller av annan anledning inte åker till jobbet) så går jag i förlust på att åka kommunalt (då har jag räknat förbrukning och rörlig milkostnad samt genomsnittlig biltull med en inte så förmånlig personalbil).

Nu var detta väldigt OT map E85. Jag kör fö sen några veckor min första (och troligen sista) dieselbil, förra bilen var en gasbil och när jag körde saab som bruksbil så körde jag faktiskt en E85 konverterad OG9-3. Diesel var mest prisvärt för mig, nu när gas-bils fördelarna försvunnit. Det är tragiskt att gas och etanol straffas bort med skattehöjningarna på dessa bränslen (även om vissa såg det som att de var subventionerade innan).

Ur miljöhänsyn skulle jag gärna åka kommunalt, men det är helt enkelt inte rimligt - det tar längre tid, är mindre flexibelt och kostnaden är inte lägre. Och åker vi med familjen in till stockholm så är det ofta billigare med bil, trots svindyr parkering etc eftersom SL ska ha så bra betalt för biljetterna - speciellt om resan innefattar flera stopp, dvs att man ska besöka flera adresser i stan - då får man ju betala biljett för varje resa.
Du beskriver en verklighet som många lever i. Även om de flesta inte har så många rese-alternativ blir resultatet ofta att bilen är bäst. Du har 30 mellan bussarna. Ute i landet är läget ofta betydligt sämre, om det ens finns lokaltrafik.På många platser i Sverige är valet enkelt det finns endast bil-alternativet.

Tyvärr lever våra politiker i en fantasivärld där lokaltrafiken är fantastisk. De bor centralt i Stockholm och åker taxi, så de märker inget av detta själva. Tar de tåget eller t-banan någon enstaka gång är det inte i rusningstid. Möjligen förstår de att alla inte har perfekta förbindelser när de träffar bekanta med berättelser som dina. Tunnelbana till Nacka är en fantastisk förbättring för många människor, men i Nacka bor 1% av Sveriges befolkning!