Hej hej!
Går i tankarna på att köpa en 9-5 Vector Diesel av årsmodell 02-
Har tyvärr lite dålig erfarenhet om diesel motorn.
Vilken av dem är bäst? 2.2TiD eller 3.0TiD
Hej hej!
Går i tankarna på att köpa en 9-5 Vector Diesel av årsmodell 02-
Har tyvärr lite dålig erfarenhet om diesel motorn.
Vilken av dem är bäst? 2.2TiD eller 3.0TiD
Saab 9000 Aero GTBB30701R
http://www.garaget.org/?car=4110
3.0 är piggare men drar ganska mycket. Nu pajjar säkertUrsprungligen postat av christer_s
budget men 1.9 tid är enligt mig en mycket bättre motor.
Fast då blir det senare årsmodeller...
9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
#5935
1,9 skall vara hästlängder bättre än 2,2 vad jag fattat det som, men 3,0an klår ju det mesta ang prestanda...
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
Skillnaden är som att jämnföra en Aero-motor mot en vanlig sugmotor om man ställer 1,9 mot 2,2...
Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
VW Golf Cab -91 på sommaren
...vilket gör 2,2 mindre attraktiv. Jag hade en 9-5 2,2 automat på en 300 milsresa en gång. Tyckte den gick fint. Vill man chansa lite finns rätt många fd taxi 2,2:or på bytbil. 2,2 diesel har ju inte Saabs motorproblem men får ändå lida för det med sämre rykte.
Fredrik J
Ursprungligen postat av Danne_J
Nja, det var ju en aning överdrivet.
Om du väljer mellan en 3,0 och en 2,2 så går ju den större motorn klart bättre, den finns dock inte med automatlåda. Hållbarhetsmässigt skulle jag säga att 2,2 litersmotorn är den bästa av dom två.
Håller med. Jag har även provat 1,9:an och visst är det en modernare motor som t.ex. inte vibrerar lika mycket men skillnaden till 2,2 tycker jag inte är så stor (tror det är många som inte ens provat den utan går på hörsägen). En kompis till mig körde förresten og9-3 med 2,2 dieseln i flera år och vi hade den på ölresor till tyskland flera gånger. Stark och snål motor. Att så många taxi rullat +30000 med den indikerar ju en viss slitstyrka.
Fredrik J
Har ju några bekanta i taxisvängen. 2,2-motorn lite tråkig men driftsäker. 3,0 e tung och lite väl törstig, och drängarna vill ha automat. Jmf de V70;s som också finns i den kretsen är 2,2 ett klart bättre val. Däremot så är Bettans Vectra 2,2 en riktig problembil. Ska ju vara i princip samma motor som i saaben. Rycker, ryker och har självdött några gånger. "bara" 24000" på mätaren då den fått tillbringa en del verkstadstid senaste 2 åren. Saabarna, 3st har bara behövt service. Lite tempproblem första månaden med den senaste. Men efter termostatbyte går den som en klocka. rullat problemfritt i 6000 mil nu. Klart bättre än kollegans 2 V70. Ena e 020 o andra är T-Stockholm. Fast de är bästa vänner ändå.
9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)