Jag har kikat en del på tändkassettens uppbyggnad elektroniskt och sett många som gärna vill prova den betydligt kraftfullare svarta ihop med T5 styrsystem.

Till att börja med:
TK kräver en distinkt och tillräckligt hög triggstrröm av rätt längd vid olika spänningar för att inte riskera skada komponenter inne i kassetten.

Svarta, jag har då tittat på TK3.6 och TK3.4 kräver 50ggr (!)högre triggström än den sista röda, TK 3.2 om man tittar över hela temperaturspannet. Detta har man valt för att göra den mindre känslig för självtrigg och störningar. Jag vill minnas jag sett exakt samma triggkrest i T5 som T7. Så därför borde det vara lugnt med själva triggen, jag har själv testat några tiotal mil otrimmad 154hk och med 98 oktan, MEN jag minns inte om det sitter andra filter före som kan göra att Svarta triggas för dåligt med T5.

Jonström:
Detta används för sync, missfire detect samt till knackanalys. Denna skiljer ca 10dB i gain och frekvensfilter mellan svart och röda. Dvs det krävs olika mjukvaror för att hantera knack. Därför räkna med att knack samt sync är satt ur spel vid kassettypsbyte= motorras eller att motorn tvingas gå i wastefire mode hela tiden(dålig ekonomi).

Tändstift:
Det KRÄVS resistorstift för att få kontakt med mittelektroden eftersom vanliga stift har ett luftgap (mät själva om ni inte tror mig). Därför är jonströmsmätningen död när man har vanliga stift. Därför kan det hända samma trista ras om man slänger in icke resitorstift. Dessutm stör dessa mer och kan ställa till problem med elektroniken.
Kan förståss yttra sig i en tydlig effektökning eftersom motorn jobbar blint utan att styra ner tändning och laddtryck vid knack eller tvärtom om mjukvaran är smart nog att gå in i limphome vid orimligt låg jonströmssignal.

Felsymptom:
Svårt att veta om man har en 100% felfri kassett.
Jag har mätt kassetter som tappat 20% i tändenergi vid vissa spänningar efter bara någon timmas körning. Då ofta om man använt fel triggtid ihop med en viss batterispänning. Detta är kritiskt till skillnad mot andra CDI system typ Accel eller MSD. Bra att veta för er som experimenterar med egna triggsystem.
Jag har sabbat kassetter på 20 sekunder genom att köra för låg batterispänning.
UNDVIK låg temperatur med ett klent batteri/ dålig laddning!

Gott råd:
Kör aldrig långt utan en extra kassett i bagaget.