Som de flesta vet har jag nyligen införskaffat en SC Aero -06. Det är P-A:s gamla skåp som jag köpt.

Tänkte bara dela med mig lite grann av historik samt framtida planer kring detta skåp, kommer hända några smågrejor och på sikt har jag möjligen större planer för vad som kan hända under huven.

Innan min ägo

Som den ser ut nu är det en SC Aero -06 uttagen i november förra året. Bilen är i nyskick, så sjukt fin, så jag vart mäkta imponerad när jag var och tittade på den.

I utrustningsväg har den allt utom lucka och minna i förarstol samt el-passagerarstol. Även ett avtagbart drag sitter på plats, ett måste då jag kör cykelställ bak varje sommar. Automat är ett måste för mig då mitt vänstra knä sedan ett par år tillbaka bestämde sig för att börja jävlas med mig.

Efterhand som P-A haft bilen har en H&R 45mm sänksats hittat på plats. Ett Hirsch Steg 1 sitter under huven. Alla rutor är Tonade, ljust i dörrar samt mörkt i skuffen och även en framrutestreamer sitter på plats. En speedparts takvinge sitter där bak, och när man väl sätt en bil med, skulle jag inte vilja ha en utan. I övrigt fick jag med en extra motorstyrbox samt att en BSR PPC2 ska hitta hem på posten inom en snar framtid. Även detta medföljde vid köp. Vad som kommer hända med denna får framtiden utvisa...

P-A har även satt på en ny front samt ny huv pga en del stenskott. Sen sitter det även en ny förarstol på plats (lite skit från SDCC på tidigare kan tänkas). Ligger även en bagagerumsmatta i skuffen.

Summa summarum så är det mesta jag ville göra med bilen redan gjort så jag är mycket nöjd

Sedan jag köpte bilen

Ljust nu sitter mina BBS LeMans på bilen då köparen till min förra SS inte ville betala extra för dessa. Istället såldes mina BBS RK2 från cabben med SS:en.

Plockat bort OCL Brorssons texten i framrutan. Inge kul att ha den där när man inte är sponsrad...

Till vinterdäck har jag behållit mina BBS Challenge 18" med Nokian Hakka4 225/40-18. Trots tung högerfot ser dessa ut som nya.

Hämtade precis ut bilen från Stockholms Bilvård där den varit inne för nybehandling av huv, front samt bakvinge. Även en Top-coat behandling hittade på resten av bilen.

Även en uppsättning Valeo Flatblade har hamnat på bilen. De gamla bladen vart rätt så usla, så jag tog en chansning och satsade på en uppsättning 550mm med U-fästen. Jag vart lite nervös över att regnsensorn skulle få tuppjuck, men det verkar som om dessa blad är lite förskjutna åt höger vilket gör att trots avsaknad av 1.25cm/blad/sida så tar de hela vägen ut. De ser bra ut, men framförallt så torkar de rent och är en så länge tysta. Vad mer kan man begära av torkarblad (förutom att de kunde vara lite billigare förstås).

Inom snar framtid

Silvervision ska hitta in i blinkers fram. Interiört skall det piffas upp med Hirsch-list till att börja med. Vid tillfälle kan det även hända att en läderpanel samt pedaler finner sin plats i cupén. Även En STCS dekal skall finna sin väg till bakrutan.

Fälgmässigt vet ni nog om att jag varit lite kluven vad gäller fälgar. Nu ligger dock en uppsättning BBS CK20" med 225/30 BF Goodrich och väntar på att bli monterade. LeMans:en blir då "förpassade" till cabben (passar även där som handen i handsken)

Bak tycker jag att SC-fjädrarna sänker lite lite. Bilen är helt enklet för oproportionelig bak mot fram, så det finns planer på att slänga på fjädrar bak från en H&R 45mm SS sats. Om detta blir verklighet återstår att se. Jag vill ju fortfarande att det skall gå att lasta fullt utan problem.

Att ordna på Garanti

Nya handtag skall lackas, detta då de från fabrik saknar lite lack under klarlacken på diverse ställen. Detta går självklart på garanti precis som kommand åtgärd mot gnek i framvagn. Alu-list på baklucka samt insats med handtag samt skyltbelysning skall även den bytas då det visat sig hittat in rost i belysningen samt att det rinner "vitt pulver" från listen när det regnar . En p-sensor har börjat hitta sin väg tillbax in i stötfångaren trots att den sluppit närkontakt med andra fordon. Lite småpill men inget allvarligt eller överhängande. Tid är dock bokad i slutet på sept för åtgärder.

Är även lite sugen på en uppsättning 18" Hirsch till vinterdäcken så om ngn känner sig manad att byta mot en uppsättning 18" BBS Challenge så är det helt ok för mig Även till salu är av intresse.

På lite längre sikt

Som det är nu tycker jag att bilen går helt ok, men som alla trimmare vet så är trimträsket djupt. Jag tycker redan att Cabben med Steg3 går som en originalare, och även om jag tycker skåpet går ok, så finns ju en del att önska, så vi får se vad framtiden har att komma med. Det finns ju potential för 400hk vad jag har hört.

Det finns även planer på att Guld-koni:s skall hitta in bakom fälgarna, men det får nog rulla några mil till på original innan dämparna byts ut.

Så detta var en kort resumé om vad som har hänt och komma skall. Hur verkligheten artar sig kan bara tiden utvisa, men en sak är säker (tror jag), och det är att bilen skall behållas ett tag framöver