Bytte bromsbelägg idag bak på en 9000. Efter jag startar bilen bygger bromspedalen inget tryck men när den ej är startad blir det tryck. Luftade där bak hastigt men hjälpte inte ska jag lufta fram också eller? Vad kan annars vara problemet?
Bytte bromsbelägg idag bak på en 9000. Efter jag startar bilen bygger bromspedalen inget tryck men när den ej är startad blir det tryck. Luftade där bak hastigt men hjälpte inte ska jag lufta fram också eller? Vad kan annars vara problemet?
Va ett tag sen nån öppnade denna fråga sist. Hoppas du luftat med övertryck a la Luftman eller nåt. Att lufta me pedaltryck är ikke tillrådligt. Du kan sabba huvudcylinder och tappa ABS;en. Ventilbyte i ABS-pumpen kostar lite extra.
Va bara uppmärksam på oljenivån i behållaren.
Och ge faan i pedalen tills allt e luftat o klart. Man brukar få lufta om kopplingen oxå. Ibland. Samma procedur. rör inte pedalerna osv.
9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)
Jag brukar alltid lufta med hjälp av pedalerna. Har aldrig haft problem, visste inte om att man kunde sabba något. Har aldrig hört om någon som har sabbat något. Kan någon bekräfta att man kan sabba något om man kör med pedalerna?
Kanske dags att köpa en luftman snart isåfall.
9-5 2,3t -02
9-5 2,0t -02
Finns ett flertal som tryckt in luft i ABS-pumpen. Sen kan man sabba packningarna i huvudcylindern. I värsta fall kan man tappa bromsverkan helt eller delvis. Kommer de luft på "fel" ställe kan det expandera och låsa ett eller flera hjul under körning. Fast oftast tappar man bromsverkan på det hjul eller den bromskrets man varit o bökat i.
De flesta som inte lyckas har inte hållit koll på nivån i behållaren, kan tilläggas.
Bromsvätska tar åt sig fukt. Under tryck så får man effekten att man får ut all gammal vätska utan problem. Då jag, för en herrans massa år sen, fick reda på att de måste byta bromsvätska vid servicen, undra jag självklart varför. Fick en liten lektion av mecken. Gammal bromsvätska har lägre kokpunkt än dito färsk. Att lufta med pedaltryck blandar bara om gammal o ny vätska. Gammal vätska korroderar ventiler, packningar o kolvar. Och kan va rena döden för ABS-pumpens ventiler.
Men de e livsviktigt å hålla koll på oljenivån! Verkstäderna har utrustning för sånt, som vi vanliga dödliga inte har råd med.
Pedallufta gärna gamla 99;or eller nåt. De funkar. Men inte lite modernare ABS-bilar.
9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)