Har nu fått tag i en T16 motor till bruksbilen (900i16-89) och tänkte väl byta.

Just nu sitter det en vanlig 16V med EZK tändning och LH2.4 sprut.

Motorn är T16 från 89, med äldre topp och de vassaste kamaxlarna.
Tändningen är vanlig hallgivartändningen med effektsteg, satt LH2.2 på den, så jag har bytt tomgångsmotor och skaffat fram ett styrdon från en 9000 -89 2,0T med DI och nya typen av MV (samma som T5), 013 LMM osv. Ska kolla upp om tomgångsmotorn är 2 eller 3-polig (min är 2-polig)

Nu till frågorna jag behöver lite svar på!

Tändsystemet ska kopplas in och då kom jag på att alla kablar kunde kopplas in i EZK-boxens anslutning, den ska ju ändå bort?

Är det någon som har ett kopplingschema på EZK till min gamla motor? Då ser man ju på vilka pinnar tex, signaljord, kraftjord, spänningsmatning och tändström osv finns.

Likadant på mitt "nya" tändsystem, det med effektsteg, kablarna till det, vilka färger och vart ska de? Kopplingsschema hade varit guld!

Den skärmade kabeln ska vara intakt till fördelaren, så långt är jag med, det är 3st kablar, finns väl 3-4 till?

Tänkte såga sönder en EZK-box och sno handsken för att koppla in mina kablar, då får man låsning med och det finns ingen risk får glapp osv.

Då blir inte kablarna från effektsteget så långa heller, ca 10cm max

Sen till nästa fråga;

Mitt styrdon, kommer det passa? Minns ej Boschnumret men det kommer från en 9000-89 2,0T med DI, T5 MV och -013 LMM, tycker själv det borde passa och funka. Eller passar gör den ju.

Kopplingschema på det skulle vara fint så man kan jämför med min kabelhärva som sitter i bilen idag, då behöver jag kopplingsschema på det med.

Så jag söker alltså 4st kopplingsscheman:
EZK-tändning till 900i16 -89
Hallgivartändning till 900 T16 -86
LH 2.4 till 900i16 -89
LH 2.4 till 9000 2.0 T16 -89 med DI


Tacksam för svar!