Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: 9000 CSE 2.3T -93 Går väldigt konstigt, verkar vara omöjl...

  1. #1

    9000 CSE 2.3T -93 Går väldigt konstigt, verkar vara omöjl...

    <9000 CSE 2.3T -93>

    Bilen går konstigt... den vill som ge upp direkt turbon ska till att ladda. Det känns mest i gaspedalen då den trögnar till när turbomätaren gränsar till fält 2. Om man ändå trycker på trotts att den är trög kan hittils två senarion uppstå: 1: Bilen accelererar nästan som vanligt. 2: Trotts fullt gaspådrag ges ingen respons överhuvudtaget.

    Jag har haft bilen på saab där de konstaterade att det inte finns något fel, urluftningsventil, säkerhetsventil, spjällhus och backventil är bytt. Dessutom har jag bytt alla vakumslangar jag hittat.

    Om det finns någon som känner att de kan ha en anning om en lösning på detta så "fell free to tell me"

    //Jan-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Verkar som du har problem med TCS ...
    Vilka varningslampor lyser ?
    Finns ju några trådar om TCS -felsökning sedan tidigare.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Det är just det att inga lampor lyser, TCS systemet fungerar vid slirigt underlag. Allt annat verkar fungera.. men vid enstaka tillfällen om man provocerar gasen när den trögnat kan TCS CTRL lampan börja lysa och efter det blinkar CHECK ENGINE med koder för Adaption och Spjällägesgivare. Dessa visas dock inte mer om man kopplar ur batteriet i dryga 20 min.

    På saab hittade de inget fel via tech2.

    MVH // Jan-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Om jag inte är helt ute å cyklar är den gamla ISAT bättre än T2 för diagnoser på gamla TCS -system, men som sagt det finns många trådar i ämnet att läsa.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Känns en smula svårt att få saab verkstaden att skaffa ett nytt system för just min bil, dessutom hittade de inge fel.

    MVH // Jan-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  6. #6
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Ett tips är att kolla backventilen som går mellan insug och spjällhus, om den läcker igenom kan den ställa till med ganska roliga fenomen, kolla också att den inte börjar läcka när man kommer upp i tryck

    Mats

  7. #7
    Backventilen e bytt....
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  8. #8
    Är det någon som kan beskriva nogrant hur magnetventilen vid batteriet ska fungera? Är nästan helt övertygat att det är vakumrelaterat fel i bilen men vet inte hur alla komponenter förhåller sig till varandra . De slangar ja hittat e bytta men det finns ett flertal vakumventiler mm som kan vara bov.

    Eftersom bilen går precis som den ska ända tills turbon ska ladda ...


    MVH // Jaa-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  9. #9

  10. #10

    re

    skulle kunna va spjällägesgivaren efter som gaspedalen går trögt
    Aspire

  11. #11
    Tror ännu mer på magnetvetilen efter att jag läste om dess funktion.. Om den inte öppnar vid "menat" tillfälle så återgår trycket, då borde väl styrenheten meddela spjällägesgivaren att det inte ska gasas mer osv... eller har någon en bättre idé?

    MVH // Jan-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  12. #12
    Efter att jag synat svaren om magnetventilen verkar det faktiskt inte vara samma ventil som jag tänkt mig från början... ska kolla den som är skriven om men den ventilen jag hade i åtanke ser precis ut som Urluftningsventilen som är monterad på torpedväggen nära spjällhuset på min saab 9000 cse 2.3T -93. Är det någon som kan den lika bra som den ovan nämnda?

    // Jan-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  13. #13
    Oj edn beskrivningen blev dålig... altså jag söker efter funktionen på magnetventilen som sitter fastmonterad på innerskärmen vid batteriet på saab 9000 cse 2.3T och ser ut precis som urluftningsventilen

    MVH // Jan-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  14. #14
    Har nu läst lite till och undrar om någon har sida 156 i saabs felsöknings bok. det ska visst stå om adaption i den och efter besöket hos saab verkstaden visade checkengine fel på adaption... problemet är att bilen för tillfället inte visar något fel alls på något sätt men ändå vägrar den ladda..


    MVH // Jan-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  15. #15
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av saabkdo
    Har nu läst lite till och undrar om någon har sida 156 i saabs felsöknings bok. det ska visst stå om adaption i den och efter besöket hos saab verkstaden visade checkengine fel på adaption... problemet är att bilen för tillfället inte visar något fel alls på något sätt men ändå vägrar den ladda..


    MVH // Jan-Erik
    Finns många böcker för saab.. Vilken del ska man leta efter?? Motor eller Elsystem???

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #16
    Den bok jag tänkt mig var den som har några sidors utdrag i denna tråd

    E inte helt hundra på hur alla knappar i forumet funkar så ja bifogar även adressen i text i fall länken ovan inte är rätt

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... l&start=15

    Sedan e ja riktigt intresserad av att veta mer om hur magnetventilen som sitter fastmonterad på innerskärmen vid batteriet på saab 9000 cse 2.3T och ser ut precis som urluftningsventilen., fungerar..


    MVH // Jan-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  17. #17
    Försvann alla?

    Ja behöver nog en del expertkunskap...

    MVH // Jan-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  18. #18
    Mätte 1 ohm mellan stift 1 & 2 på MV, 3,5 ohm mellan 2 & 3. Är den trasig då eller är det normalt?

    MVH // Jan-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av saabkdo
    Mätte 1 ohm mellan stift 1 & 2 på MV, 3,5 ohm mellan 2 & 3. Är den trasig då eller är det normalt?

    MVH // Jan-Erik
    Ska väl vara 3Ω mellan 1-2, 2-3, så den verkar tyvärr inte frisk.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  20. #20
    < TACK ALLA SOM HJÄLPT MIG PÅ DETTA FORUM!!!!>

    Hade varit öken utan all eran hjälp

    Är det bara MV från saab som gäller eller finns det billigare varianter?
    Någon som kan förklara funktionen på ventilen som sitter precis vid batteriet och ser ut som "urluftningsventilen"?

    Tack på förhand // Jan-Erik
    Hälsningar från Karesuando // Lappland
    Saab 9-5 2.0t -98

Liknande ämnen

  1. Acc fungerar väldigt konstigt! Saab 9000 94:a
    Av Symptom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 15:04
  2. Backsensorerna verkar vara ur funktion. Vad kan man begära?
    Av Dadid i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 01:10
  3. Slirande koppling 9000 2.0t -97 (Väldigt konstigt???)
    Av Eddy081 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 15:33
  4. Vindrutespolaren verkar vara död
    Av Randulf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-06, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •