Riktigt varma dagar den senaste tiden har jag haft problem med min 9000 CSE-96. Det är en 2,3ltt med Speedparts steg 1.

När bilen har stått i solen en varm dag och jag startar den så får jag ofta CE och tomgången skenar upp på ca 2800 varv. Efter några sek sjunker det sedan till normalt varvtal. Första gången detta hände så åkte jag till SAAB och fick felkoden urläst med Tech2. Jag vet inte numret på felkoden, men enligt verkstadskillen var det felaktig termostat eller tempgivare för kylvätska. Eftersom termostaten bara är ett år gammal och tempnålen emellanåt brukade fladdra så bytte jag tempgivaren och nollade CE-lampan hemma genom att koppla ur batteriet en stund.

Allt var frid och fröjd några dagar, till nästa riktigt varma dag, då tomgången skenade upp till 2800 varv och CE tändes igen.

Tempnålen ligger numera stadigt, "några minuter i nio", vilket väl är rätt normalt på en 9000. Soppaförbrukningen har sjunkit ca 0.5 dl/mil sen jag bytte givaren, så den gamla var nog inte helt kry.

Frågan är bara, varför får jag fortfarande CE?

När jag slår av vrider på till tändläge utan att starta så får jag fyra blink, det ska ju gälla tempgivaren enligt FAQ. Om termostaten krånglar så borde väl inte tempmätaren visa rätt tycker jag. Dessutom tycker jag att felkoden istället borde komma vid varm motor om termostaten krånglade.

Jag har kollat kabelhärvans anslutning till tempgivaren, men kontakten ser fräsch ut. För säkerhets skull har jag även gjort rent den med kontaktsprej och 5-56, men det gjorde ingen skillnad.

Jag funderar på om det här kan vara mjukvarurelaterat. Jag ska dra iväg ett mejl till Speedparts och fråga vad de tror, men de har semesterstängt en vecka till.

Är det nån som har nån idé vad det här kan bero på?

//Niklas