Tänkte slänga upp en liten projekttråd jag också.

Allt började med när jag sålde min ng900 för inköp av en og9-3 Aero. Detta var året i april 2004. Efter ett tags letande hittade jag bilen jag var sugen på. En svart coupé till rätt pris.


Orginalfälg med Hakka2 vintersulor

Planen från början var att hålla den på en seriös nivå. Endast mjukvaruförändring och sedan åka glatt. Men eftersom jag hade kvar den nya IC som jag köpt av Magnus här på forumet till ng900 men aldrig blev monterad. Så kändes det ju mer rätt att byta ut orginal under dimensionerade. Vips så tyckte jag att bilen orkade mycket mer varma sommardagar och även på toppen.


Fin fint med kall luft

Efter att ha sett ett flertal sågat ur krockbalken trodde jag att det var enda sättet att få den på plats. Men det kändes inte riktigt reko att göra det. Så valde istället att ägna en halvdag åt att slå till balken så den passade på i alla fall.


Tajt men fungerade

Efter detta monterades sänksats från Lesjöfors och även 18" Ace Dino inhandlades. Bilen låg lite bättre på vägen och såg mycket trevligare ut


Ute på Alderholmen


Efter detta var de dock klart att jag skulle ge mig av till någon av trimfirmora. Antingen Nordic eller Maptun. Fredrik var snabbast på att svara en söndagkväll vilket gjorde att på den vägen är det. Tips om att montera avgassytem för att skona motor gjorde att så blev fallet.

Ett beg JT framrör utan katt, sportkatt från katalysatorteknik och en simonsdämpare köptes. Allt svetsades ihop av en polare och jag var nöjd.


Såg lite trevligare ut

Nu rörde bilen på sig ännu lite bättre och körde även ifrån en BMW 530i mellan Luleå-Piteå en höstkväll. Tiden rann dock iväg lite och hade inte tid pga jobb att boka in tid hos Maptun. Blev till slut en postorderbox efter lite velande. In med den i bilen och märkte ingen skillnad alls. Blev snopen. Testade att byta mv och vips så var det sånt drag i bilen så det inte fanns ord till. Jäklar vad roligt det var. Men det var också här jag känner att det gick snett.

Bilen användes på vinter och i feb i år så hände det som inte fick hände. Oljetryckslampan började lysa och motorlampan. Ingen riktig kraft i bilen.
Eftersom jag som alltid inte har någon tid rullades den in till NK Bil & Däck här i Gävle för snabbkoll. När oljepluggen lossnade var det inte roligt. En massa metalflisor kom ut. Jaha tänkte jag. Jävla skit, då har den rasat.

Letade snabbt på en ny motor men eftersom det vid denna punkt inte fanns tid att vänta på en renoverad T5 motor blev det ännu en till T7 pjäs.
Men en nyrenoverad B235R för lite mer bottenvrid.

Ut därifrån och bilen kändes som ny.
Tog hem B205R motorn och öppnade tråget. Såg då vad som orsakat det hela.


Den jäkla b-kedjan hade gett upp och slagit ett litet hål i transmissionskåpan

Men den som har kraft vill gärna ha mer. Eftersom man sliter som ett djur på jobbet med massa övertid har jag bestämt mig att lite roligt för pengarna som kommer in måste jag ju ha. Så det går en del till bilen. Efter vinterns salt var simonsdämparna lite kexiga och väghållningen lite rutten.

Blev en storbeställning. JT 3" med 2dämpare, nya H&R fjädrar och Koni dämparna jag köpt förut åkte på. Vilken underbar bil det blev. JT systemet var lite jobbigt att montera med bilen enbart uppallad men in på llyft så var det inga problem med passformen. Gäller bara att få första dämparen rätt så löser sig resten.

Efter detta och lite mer övertid blev det en ny beställning. Efter tanke på att åka med 15T#6 som inhandlades ångrade jag mig. Hörde av mig till kawa och fick bra pris på uppgradering av det agget till ett 18T. Skickades iväg direkt det kom hem och fick tillbaka det omgjort.

Nu sitter även det på bilen ink nytt insugsrör. Gröna spridare ligger och väntar på montering. Har nu bokat en tid under semester hos Maptun för uppgradering av programvara och lite felsökning på laddtrycksproblemet jag har fått.

Så här ser bilen ut idag.

Idag har detta stället ändrat namn från Alderholmen till Gävle Strand. Dock har bygget inte kommit så långt

Det jag nu siktar på med bilen är att kunna åka med den helt normalt men fortfarande kunna spätta ifrån en och annan bil. De som inte åker Saab har lite svårt för den känslan. Helst på jobbet där BMW är enda rätta och de tydligen värdesätter att andra tycker det är coolt att åka en bilmodell istället för att ha kraft.