Hejsan!

Tänkte slänga upp mitt "projekt" ifall någon är intresserad (som jag har haft på 900klubben men tänkte här finns väl nån som är intresserad här med)

Jag köpte den juli månad 2004 och då hade den rullat 26250 mil.
Började med att jag slängde ut en köpes annons på stcs och fick ett par pm och på den vägen var det.

Sagt och gjort , mailar lite fram och tillbaka, får bilder och tycker det ser bra ut. Jag och min far hänger på bilsläp och far till Olofström. Det var nog en av de segaste resorna jag gjort för jag ville ju bara fram och se på henne.

Redan innan vi var framme så kändes allt rätt, hade redan bestämt mig i mina tankar att den SAABen skulle jag ha! När vi väl kom fram så gick ett par varv runt , öppna , kände och klämde. Det såg lovande ut!

Okej där var lite småfix, men vad gör det ?

Det blev affär!

Här står den, precis fått hem och tagit bort lite klistermärken som satt på.


Ännu en bild



Kort efter köptet så inhandlades det en sinter koppling, mest för framtida bruk och den gamla var väl inte helt 100% iheller. Det lirar bra tillsammans med orginal tryckplatta och renoverad slavcylinder.


Bild på sintern



Plockat ner lite för att komma åt kopplingen.




Här är en bild till...





Passade även på att slänga på en 9000IC, som för tillfället är av pga att det ska lämnas iväg för svetsning och bli 2st 9000 IC med alu. gavlar




Sen blev det en 2,3 långtopp och 2,1 insug som åkte på, låter bilderna tala för sig själv

Inte riktigt färdigslipat på bilderna













Det letade även in sig lite mätare (ja jag vet, biltema, men de fungerar :oops: )




Sen piggade jag upp hjulhysen med lite tectyl + det skyddar ju lite






I detta skede var 9000 IC på, APC-boxen moddad, 3" hela vägen, sinter kopplingen, 2,1 insug och 2,3 långtoppen på och det lirade bra! Körde med 1,3 Bar i ladd och det höll hela vägen till varvstoppet.

Jag inhandlade även 16" Aero fälgar med polerad kant som satt där de skulle

Här kommer lite bilder hur den ser ut för tillfället och avställd.










Bild på grillen



Sådär ja, då har jag hämtat min nya turbo
Lite bilder då:













Sen har jag varit på skroten och plockat lite kontakter då jag ska bygga ny kabelhärva till spridarna, lite olika givare osv. Ska köra med MegaSquirt istället för orginalsprutet. Så kommer troligtvis börja med kabelhärvan till helgen.

Lite bilder på kontakter samt TPS givaren.

Kontakter till spridare, har fler liggandes.


Lufttemp givare, kommer köra med den högra då den är gängad = lättare att fästa


Här har vi TPS givaren, för er som inte vet vad det är så känner den av om du har full gas eller ingen. Den givaren som sitter där är orginal är alltså allt eller inget, så har jag plockat en som är "steglös"



Så var det turbobyte dags samt rensning av lite "onödigt".

Plockat bort orginalturbon.


Jämförelse


Monterad


Allt onödigt borttaget som inte kommer behövas


Satt på kontakter och markerat med nummer så jag vet vad som är vad när ms ska kopplas in



Påbörja nya kabelhärvan.


En till,,


Ännu en,,


Slutligen en till,,


Och en överblick hur det såg ut idag, fint väder att stå ute


Fick min IC idag som består av dubbla 9000 IC med alu. gavlar som provmonterades. Samt gjorde sista på oljereturen så den är klar.

Fick även spridare. Här kommer lite bilder.

IC:n


IC;ns anslutning


Provmonterar:


Mer provmontering:


Ganska tajt med ljuset, men det går!


Också 5st små kära grönisar:


Nu börjar det närma sig start, nästa projekt blir att tillverka tryckrör, svetsa om downpipen, samt modifiera spjällhuset lite.

MvH Niklasson