till min bil.. 9k arero -94.. den är orginal nu.. begränsad budget..
till min bil.. 9k arero -94.. den är orginal nu.. begränsad budget..
just nu noll saabar men en w126 med 300turbodiesel
Hej,
Börja med ett 3" JT-system med sportkat från Speedparts. Du kommer att få en markant "rappare" bil, som även flåsar på bättre på höga varv. Det är dessutom en mycket bra grund att stå på för framtida "utsvävningar".
Räkna dock med att allt som ens närmar sig ett lite aggressivt steg 3 innebär förstärkt koppling inom mer eller mindre snar framtid...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Eller börja med ett 2.5" Rostfritt elegant Avgasrör från Ferrita/Nordic..
Slipper man bry sig om pass formen och sönderrostat rör efter nån vinter..
Sen är ju 3" ingen nödvändighet direkt.
Jag tog fasta på frasen "begränsad budget"...Ursprungligen postat av Robert@
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ahh.. Jamen jag också..
Vid obegränsad budget så finns ju alltid Titan-avgassystem..
Vi snackar ju om en original 9000 Aero från -94...Ursprungligen postat av Robert@
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Blir det inte en ganska markant ökning av ljudet (oljudet) i cupén av ett 3 tums rör?
Ursprungligen postat av KK
Mitt goda råd är att vänta tills du inte längre har den där begränsade budgeten.
Till min gamla 9000 Aero så var jag också begränsad.
Började med chip steg 2.
Därefter sportluftfilter & modifierad luftburk. Efter det så kom JT 3" och då började de stora kostnaderna då kopplingen inte längre pallade med.
Kopplingsbyte är något man måste räkna med om man vill nå lite högre.
Canns axiom:
När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.
Fast ett 3" med sportkat är ju ett bra sätt att få en lite roligare bil så länge. Och ett grovt avgas måste man ju ha i vilket fall som helst...Ursprungligen postat av Aerofreak
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Inconel är dyrare än Titan.........
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Platina är också dyrt om det är på den nivånUrsprungligen postat av Tony 418
Gixxer 1000 @ 180 hk
SAAB 9-5 2.0 lpt
Jag hade köpt ett Maptun steg 1 och nöjt mig med det så länge.Ursprungligen postat av Emyl
Sen laggt upp en budget/plan för framtida trimmande
Mvh Marko
Inne på sama linje, öppna upp andningsvägarna med borrad orinalluftburk på kalla sidan och ett grövre avg på varma.Ursprungligen postat av KK
Inte flest hk per krona men det känns endå "mest rätt".
Man klarar sig rätt långt på en liten del verkliga men mest psykologiska hästar
Man hamnar på nästan samma effektnivå som med ett steg 1-trim faktiskt. Inte riktigt lika mycket vrid, men bra med flås på högre varv (även om det ju i viss mån beror på skenande grundladd... ).Ursprungligen postat av jonTe
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Ja, ett chip som någon sagt förut är väl det absolut bästa enligt min mening. Sen ett filter på d. Sen bara byta downpipen, avgas böjen närmast turbon o ner till katten. Sen kan man ju köpa en 3" kat på en skrot o rensa ur o pilla dit.
Kostnad. Runt 3,4 tusen för chip. Under tusingen för filter. Mellan 1 och 2 tusen för downpipe och runt 2,3 hundra för katten.
99a og900, såld resp klotad
-91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
-95 2,3t 9k Såld
Jag och min bror har kommit fram till att det nog blir chipning hos SQR till hans Aero. Jag menar, det är svårt att säga vilka som är bättre eller sämre när vi pratar Trionic 5, så varför inte gå på det billigaste. 4.050 kr med STCS rabatt. Det fina med SQR är ju också att de tar lika mkt för en steg-1 som en steg-3 box. Medan t ex Maptun lägger på 1.000 spänn ytterligare på ett redan dyrare steg-1. Och Min brors bil är redan hårdvarumässigt klar för steg-3. Så i det fallet blir valet enkelt tycker jag.
För övrigt så låter den inte nämnvärt mer med 3" än med original när man kör normalt. Däremot när man piskar på den märks en klar skillnad i ljudet, men det är precis som det ska vara om du frågar mig . Vi skaffade 3" JT hela vägen och med rejskatt. Det ger nog lägsta mottrrycket. Anledningen till att många firmor säljer med sportkat istället är för att man då slipper skenande laddtryck pga högre mottryck. Själv föredrar jag lägre mottryck och bearbetad wastegate. För övrigt kan den som törs åka med detta utan att fixa WG, för det blir en vansinnig effektökning, ca 40-50 hk extra. Jag kapade 100-200 km/h från 19 till 14 sekunder efter avgasbytet.......
Kan som första moment rekomendera sportfileter och borrad burk. Det ger mer än man tror. Både märkbar effekthöjning och klart kännbart snabbare spool up. Detta är ju både billigt (ca 400-500 kr) och enkelt. Dessutom ger det mer dumpljud ifall man är kåt på sådant
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
Okey,,d låter skummt att ta mer för "samma" chip fast till annat steg..?!Ursprungligen postat av Grandmaster-T
Nordic tar 3500:- för ett chip.
Edit: Plus moms iof..
Edit igen. 3500:- +moms -10% rabatt.
Ursprungligen postat av Robert@
Varför låter det "skummt"?
3937:50 alltså...
Patrik 319
SQR kanske kan pruta lite...
Mvh
Patrik 319
Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62