Nu har jag suttit och läst årsgamla trådar och funderat och tänkt.
Ska slänga i lite bättre ljud i bilen men är inte intresserad av något dyrt eller svindyrt. Har inte tänkt mig någon vräkig bas då jag mestadels lyssnar på trubadur, ballader och rock. Inget Discodunk eller Techno här inte. Är totalt nybörjare och behöver utförlig hjälp.

Det jag har är en Sony stereo 4*50W minidisc spelare och till det har jag en Sony CD växlare på 10 skivor. Här nere kommer alternativ och lite frågor.

Alt. 1. från Netonnet
Slutsteg Sony 4*100W
6*9 Sony 3-vägs
6,5 Sony 2-vägs
summa: 2146 kr

Alt. 2. från BRL
Slutsteg GAS 4*100W
6*9 GAS 4-vägs (vad innebär det?)
6,5 GAS 2-vägs
summa: 1998 kr

Alt. 3 från MDS
Slutsteg MDS Roadgear 2*125W
6*9 MDS Classic 3-vägs
6,5 MDS Classic 2-vägs
summa: 1597 kr

Nu till frågorna.
Fråga 1:
Alt. 1 och Alt 2. är väldigt lika och frågan är vilket som bör vara bäst? I detta fall har jag tänkt att jag ska driva 6,5 och 6*9 med slutsteget.
Fråga 2:
Om jag i framtiden skaffar mig en bas så bör jag kunna köra framsystem och bas på slutsteget och 6*9:orna på stereon, eller?
Fråga 3:
Om jag skulle använda mig av Alt. 3. så kommer framsystemet köras med slutsteget och 6*9:orna av stereon. I detta fall måste jag köpa extra slutsteg om bas köps in i framtiden, något annat jag bör tänka på?
Fråga 4:
Har idag orginal på 6*9:orna och orginal 3,5 i instrumentpanelen, inget i dörrarna. Ska jag behålla högtalarna i panelen eller bör jag köpa nya 3,5:or där?
Fråga 5:
Ska jag köpa diskant och sätta där 3,5:orna sitter om jag har 2-vägs i dörrarna?
Fråga 6:
Vad är skillnaden på koaxial 2-vägs och 2-vägs?
Fråga 7:
Var finns utrymme att sätta växlaren och slutsteget? Endast i bagageutrymmet eller har ni andra alternativ?
Fråga 8:
Kan jag använda 2 kanaler av slutsteget till både högtalarna i dörrarna och i panelen eller ska jag använda stereons utgång till panelen?
Fråga 9:
Något mer jag behöver tänka på vid inköp?

Jag vill alltså ha ett bättre ljud men för den delen inte ha något avancerat då jag inte utnyttjar hög volym utan vill ha ett klart fint ljud (bättre än orginal). Är inte allt för kräsen.

Tack på förhand!