Idag skulle jag handla på hemvägen, parkerade och gick in och handlade, drygt 30min tror jag, sen när jag kom ut och
vred om nyckeln så startade inte bilen, efter några sekunder tände den till och sen var det helt dött.

Försökte upprepade gånger nöta på starten men nej.

öppnar huven och kollar att alla slangar osv sitter på, allt ser bra ut..

Är väl lite färgad av förra gången en saab stannade för mej så jag tänker att det nog är soppapumpen, så jag trycker på
scräderventilen på fuelrailen och det pytsar ut mycket lite bränsle. Aha tänker jag.. och öppnar baksätet och lyfter luckan och knackar lite på
pumparmaturen (ja nåt ska man ju göra), försökter starta igen men nej.

Kollar säkringen till soppapumpen, den är hel.

Väntar lite och försöker starta igen, tänder fortfarande inte.

då ger jag upp och ringer assistansbolaget där jag har en assistansförsäkring, vilket blir en mycket otrevlig upplevelse.. jag orkar inte dra hela historian här,
men deras så kallade försäkring är TOTALT värdelös.. den gäller enbart till närmaste av dom anvisade verkstad, oavstet om den är öppen eller ej, och vill
jag bärga hem som är 7km längre så kan jag inte bara betala det extra utan jag får betala HELA bärgningen, samma sak om dom kommer och frösöker hjälpa
mej att starta bilen men misslyckas, då bärgar dom till verkstad, och tackar jag nej debiterar dom en tusenlapp för hjälpen.. idioter.
VARNING för assistansbolaget alltså. www.assistansbolaget.se

Nåväl, jag hade sms'at en kollega innan för att få lite sympati och han ringer då upp mej (precis när jag tänkte ringa till mitt vanliga försäkringsbolag och
fråga vad jag får betala för en bärgning) och vi pratar lite, och jag säger "nej den är helt död, lyssna här", varvid jag vrider på nyckeln oh bilen startar
DIREKT, hinner knappt höra startmotorn precis som det brukar vara. Detta är alltså drygt en timme sen jag parkerade bilen och ca 20-25min efter tidigare startförsök

Whaat ?

Jag kör snabbt hemåt och bilen går hur bra som helst, förutom i en kurva när jag känner att motorn hostar till bråkdelen av en sekund och sen går den som vanligt.

När jag kommer hem kollar jag felkoder, det finns ingen på motorn men en på MIU, tyvärr står det "Unknown DTC" ? ..Men jag har haft den ibland innan med..

Testar att starta bilen igen och den startar ögonblickligen.

Stänger av och trycker på schräderventilen, och det kommer bara ut ån droppe precis som utanför ica. ..startar igen om bilen startar direkt.


Nån som har nån ide vad som hände ?

Min första gissning här är vevaxelgivaren, men jag känner mej så korkad att jag inte tittade på varvräknarnålen under mina startförsök
Jag tycker det skulle kunna förklara beteendet, att den startade när givaren kallnat (hade sådana problem på min 9000CDE en gång i tiden),
och feltändningen på vägen hem ? ..fast då kanske jag borde haft felkod ? ..har iofs för mej att när den andra aeron misstände ibland pga vevaxelgivare så hade jag inga felkoder.

Annars bränslepumpen ? kanske ? fast..

Mätarhuset funkade f.ö hela tiden och sa "Check OK"


Några ideer ?

Jag gillar inte chansbyten men funderar på att fixa en ny vevaxelgivare och byta..

Jag HATAR intermittenta fel, så svårfelsökta. Och jag behöver verkligen bilen dagligen.