Ny medlem även om jag har haft min Saab i tre. Har väl egentligen haft problem
med lite orolig tomgång ända sedan jag köpte den (oj vad lurad jag blev när jag köpte bilen men det är en annan historia). För ett år sen så började jag få felkoden P1251.
rengjorde gasspjället och nollade limp home läget. Hände ett par gånger och nu såhär ett år senare har jag äntligen bytt till ett begagnat gasspjäll. För att få bort den oroliga tomgången har det hjälp ett spraya elektronikrengöring till kontakten för gasspjället.

Det ”riktiga” problemet började väl egentligen i somras. Jag och sambon var ute och körde när plötsligt lampan för oljetrycket och batteriet tändes, i samband med detta gick det heller inte att ge någon gas. Detta 1 gång till vid körning så det slutade med att jag ställde av bilen och ställde den på min farsas jobb.

Där fick den stå tills för ungefär en månad sen. Farsan min bytte vakuumslangar, jag begav mig ut och provkörde bilen ett par gånger för att se om den var säker att köra. ”Oj vad skön den är att köra hur kunde jag nästan gör mig av med den här” tänkte jag medans jag parkerade vid mataffären. När jag sen körde iväg efter ett rödljus så kom detta problemet igen, att gasen försvann däremot utan några lysande lampor.

Nu bestämde jag mig för att byta gasspjället. Dagen efter tog vi oss en länge körning med bilen. Vi åkte upp till Orust där mina föräldrar har stuga, gick hur fint som helst vägen dit, kanske lite slö i gasen. Vi bestämde oss för att köra hem och efter cirka 2 km började CE-lampan blinka och bilen går väldigt hackigt, försöker gasa och ut från avgasröret kommer det en puff av svart illaluktande rök sa farsan (han körde bakom). Stängde av bilen. Den gick att starta igen utan problem. Vi några hundra meter till där vi kunde vända och då kom felkoden P1300.

Körde tillbaka till deras stuga där den för tillfället står.

Kort summering:
Felkod P1300
Förlorar gasförmåga, batteri- och oljelampa tänds (inte alltid dock).

För kanske två år sen så gick den inte att starta ibland det hände alltid efter att man hade kört, parkerat en stund för sitt ärende och skulle iväg igen.

Min tanke är bränslepumpen eller tändstiften men ni får gärna hjälpa mig i rätt riktning här.

Bilen det gäller är en Saab og9-3 2002 automat som gått 12700 mil.
När vi köpte den hade den gått cirka 9700 och då byttes det tändkassett, bränslefilter, växellåda och diverse andra filter.
Jag har varit noga med oljebyte och filter varje år.

Hjälp mig innan jag går över till Volvo